תצפית משתתפת – דו"ח אתנוגרפי - בקורס הכנה ללילדה - עבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4358
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה סוגיות בחקר התרבויות תצפית משתתפת תאריך הגשה : 17.07.06
   – דו"ח אתנוגרפי מאת:
    תוכן עניינים
                                                                                                            עמוד
1 .       מבוא                                                                                                 3
2 .       השדה ושיטת המחקר                                                                          5
2 .1.    תיאור שדה המחקר                                                                     5
2 .2.    תיאור הנחקרים                                                                          7
2 .3.    שיטת המחקר                                                                              8
3 .       ממצאים                                                                                             10
4 .       דיון וסיכום                                                                                        13
5.       רשימה ביבליוגרפית                                                                            14
6 .       נספח א': תרשים שדה המחקר                                                             16
7.       נספח ב': תמונות ממרכז "אמא אדמה"                                                 17
1 . מבוא:
"כל אדם אוהב את מה שרכש בצער ובייסורים, לכן אוהבות האמהות את ילדיהן באהבת-יתר, למעלה מן האבות, כי יודעות הן צער ההריון והלידה" (אריסטו) ההריון היא תקופת חיים אינטנסיבית מבחינה אמוציונאלית בחיי האישה.  ההריון (קפלן, 1957, אצל גון-גרוס, 1979) היא תקופה של "רגישות מוגברת למשבר". העליות במתח ובחרדה במהלך תקופה זו נובעת לפי תיאורטיקנים רבים מן הניגודים הקוגניטיביים שמתקיימים ברגשות האישה ההרה כגון הקונפליקט בין אהבת הילד לבין עוינות, בין אינטרסים אישיים של האני לרצות בהמשכיות, בין אופטימיות לפסימיות ובין קבלת הלידה לדחיית ההריון והאמהות (פרויד,
1 933; דויטש, 1962, אצל גון-גרוס, 1979).
המשבר (קפלן, 1967, אצל גון-גרוס, 1979) הוא כאמור שינוי דרסטי בחיי האדם והוא יכול לגרור השלכות חיוביות ושליליות כאחד. בעת משבר חש האדם צורך מוגבר בעזרה, לעומת מצב רגיל ולכן זהו הזמן האידיאלי להתערבות. אופן ההתערבות הנפוץ ביותר מאז שנות החמישים, בתקופת ההריון, הן כמובן קבוצת ההכנה ללידה. קבוצות אלו החלו כאמור לתפוס תאוצה בתחילת שנות החמישים כאשר נשים בחודשים האחרונים של הריונן התאספו בקבוצות של עשר עד עשרים משתתפות אשר הודרכו ע"י מיילדת או רופא. רק בשנים האחרונות החלו ליחס חשיבות גם להשתתפות בן הזוג בסדנאות ונוצר מושג חדש – "המשפחה ההרה".  כיום מתקיימות סדנאות הכנה ללידה רבות מאוד אשר מתבססות על שיטות שונות אך כולן שמות את הדגש על ההנחה הבסיסית כי הכאב הוא תוצר של הבנייה חברתית והוא הגורם לפחד היוצר מתח. המתח הפסיכולוגי יוצר התכווצות פיסיולוגית בלתי רצונית בשרירי הרחם והתנגדות שרירים זו מגבירה את כאבי הלידה.
2 . תיאור השדה ושיטת המחקר:
2.1 שדה המחקר:
שדה המחקר בו בחרנו לבצע את עבודת התצפית הינו קורס הכנה ללידה לנשים ולבני זוגן. הקורס הינו בן חמישה מפגשים, בני כשעתיים כל אחד ומפגש נוסף מסכם לאחר הלידה, בו משתתפים ההורים הצעירים עם ילדיהם. הקורס מתקיים במרכז "אמא אדמה"- מרכז הדרכה להריון , ללידה ולהורות בהוד השרון. המרכז מנוהל על ידי שרי קרוכמל, מיילדת מוסמכת, בעלת B.A בסיעוד. שרי מועסקת, בנוסף לניהול המרכז, גם כמיילדת בבית החולים "מאיר" בכפר סבא. הקורס הינו קורס בתשלום ובמקרים מסוימים ממומן בחלקו ע"י קופת החולים שאליה שייכים המשתתפים. הקורס נערך בעיקר ע"פ שיטת Read אך הוא כולל גם היבטים מגישות אחרות כגון Lamaze  וזאת בהתאם לניסיונה ארוך השנים של שרי בתחום.
6. נספח א': תרשים מרכז "אמא אדמה":
7. נספח ב': תמונות ממרכז "אמא אדמה":