סמינריון פשוט להבנה ומבריק בכלכלה - תוכנה כמוצר ציבורי

תקציר העבודה

ראשי פרקים מבוא תוכנה – מוצר יוצא דופן מהפכת התוכנה החופשית והקוד פתוח
4 . פוטנציאל הרווח מתוכנה חופשית ושיטות התשלום
4 .1. איפה הרווחים
4 .2.
סטטיסטיקה של התוכנה ומשמעותה הכלכלית
4 .3. חברות תוכנה חופשית מבקשות עובדים, חברות תוכנה קניינית מפטרות עובדים
4 .4. עסקת הענק של מיקרוסופט והקשר לחיפוש ושטחי הפרסום
4 .5. שלושה מודלים עסקיים אלטרנטיביים להפצת תוכנה 5. רגולציה, אכיפה ופיקוח             5.1. מה אומר החוק בישראל             5.2. האם החוק הוא כלי יעיל לטיפול בגניבות תוכנה
6 .      האם תוכנה היא מוצר ציבורי
6 .1. יריבות וייחודיות
6 .2. כשלי השוק מסקנות וסיכום ביבליוגרפיה נספחים פרק 1
מבוא
ההחלטה להתמקד בעולם התוכנה נבע מהאופי הייחודי של מוצר זה לעומת מוצרים אחרים. עבור רוב הכלכלנים, המושג "תוכנה" לא מתקשר בתודעה לתחום המוצרים הציבוריים.
בעבודה זו בדקתי את שוק התוכנות, שעובר טרנספורמציה משוק בו מוכרים את המוצר כשאר המוצרים: עטוף בקופסא ובניילון, ומונח על מדפי החנויות – לשוק אחר לחלוטין, המביא טוב יותר לידי ביטוי את היעילות שבתוכנה, את מאפייניה כמוצר דינמי, מתפתח ללא סוף, שיכול להיות מותאם אישית כמעט ללא הגבלה, ובעל מאפיינים כלכליים ייחודיים: למשל עלויות שוליות של הובלה, הפצה ואפילו ייצור, מרגע שהמוצר מוכן, ששואפות לאפס.
וכאן עולה השאלה המתבקשת: האם שוק כזה יכול להיות רווחי, או שהוא סוג אחר, חדש, של מנגנון כלכלי שלא הכרנו בשווקים אחרים?
בנקודה זו עלו בראשי מחשבות מעט יותר אידיאולוגיות- פילוסופיות: האם שוק התוכנה החופשית הוא מימוש הסוציאליזם, שבו כל אחד תורם כפי יכולתו וצורך לפי צרכיו? או שמא זה בדיוק הפוך – שיאו של הקפיטליזם, בו החברות הגדולות צוברות כוח אדיר וגורמות לתלות בלתי רגילה בצרכן, תוך שהן יודעות על הצרכן יותר מכפי שהוא נוטה לחשוב, וכל צעדיו ועדיפויותיו, מתועדות על ידן? אין ספק כי שאלות אלו מעוררות את המחשבה. בעבודה זו, אם כי ישנה פלישה מתבקשת לתחומים אחרים כמו טכנולוגיה ומשפטים, ההתמקדות היא כלכלית – האם תוכנה עונה להגדרות של מוצר ציבורי?
– תוך התייחסות לכשלי השוק למוצרים ציבוריים טהורים, להתערבות הממשלתית, להשפעות חיצוניות וכו'.
העבודה עוסקת בשאלה הזו, בתחום הנמצא בחיתוליו, רחב מאוד (יותר מכפי השערתי כאשר ניגשתי לנושא זה) ומעניין מאוד מבחינה כלכלית, ולא רק.