ניהול השיווק והתפעול

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 11465
מספר מקורות 76

תקציר העבודה

תקציר מנהלים    מטלה זו חקרה ובחנה את מגמת (טרנד) מיחזור הפסולת האלקטרונית (E-waste recycle), כחלק ממגמה אסטרטגית המקובלת מאוד בעידן שימור איכות הסביבה התופסת יותר ויותר משמעות יישומית באורך החיים היומיומי של כולנו. הצורך במתן פתרונות מיחזור והביקוש של לקוחות וצרכנים בענפי שוק שונים בעולם, למחזר פסולת אלקטרונית, מחייב את היצרנים הרלוונטיים בחשיבה אסטרטגית ודרכי פעולה יצירתיים על מנת לנצל את הטרנד תוך הוספת ערך ללקוח, הקטנה  ואף ביטול העלויות התפעוליות הכרוכות בתהליך.
חלק א' של המטלה עסק בהגדרת המושג "טרנד" ודרך התפתחותו ההיסטורית בעולם, בעיקר בענף האלקטרוניקה והמחשוב.
נערכה גם סקירה ספרותית לנושא המיחזור כחלק ממגמה רחבה יותר של שימור ושיפור איכות הסביבה. למרות הקשיים הפיננסיים ותפעולים שבהן מתמודדות חברות האלקטרוניקה והמחשוב בנושא המיחזור, מרביתן נאלצו לשנות את דרך ניהולם על מנת להמשיך במגמה ללא הפסדים ואף להראות מגמות רווח תוך שמירה על היתרון תחרותי ושביעות רצון לקוחותיהם.
ניתן לראות שחברת HP חרטה על דגלה לקדם ולהוביל בתחום מיחזור הפסולת E-Waste בכל תוצריה ושירותיה תוך בניית תשתיות לתכנון ובניית מוצרים עתידיים מחומרים ממוחזרים וללא מרכיבים רעילים ובכך לקדם את האינטרסים לשימור הסביבה. חברות אחרות כמו DELL, SONY, IBM משקיעות את אותם המאמצים אך עדיין גובות את עלות המחזור והפינוי מלקוחותיהם. חברת HP לעומתן עושה זאת ללא תשלום או התחייבות נוספת. בתחתית רשימת החברות נמצאת חברת  APPLE שמכריזה שיווקית על כוונותיה ללא הוכחה תפעולית.        חלק ב' התמקד בניתוח השוואתי בין שתי החברות HP ו- DELL הדומות מאוד באופי עיסוקיהן אך שונות מאוד בהיקף ומגוון פעילותיהן. שתי החברות מתחרות בניהן על פלחי ונתחי שוק זהים במכירת ומתן שירות למערכות מחשוב ביתי, משרדי ותעשייתי. ההשוואה בהיבט האסטרטגי שיווקי בין שתי החברות נעשתה ע"פ המשתנים הבאים: פילוח שוק, בחירת שוק מטרה, מיצוב, בידול, התנהגות צרכנים, ומיתוג. ניתן לזהות מהניתוח כי חברת HP מקדמת את האינטרסים השיווקים האסטרטגיים שלה במגוון גדול של מוצרים ושירותים על פני פלחי שוק רבים ושונים ומספקת מענה כמעט מושלם לכל הדורש פתרונות בתחום הדיגיטלי, לעומת חברת DELL החולשת על אותו שוק אך מתמקדת במכירה ובמתן שירותיים בתחום המחשוב ותקשורת בלבד. יתרונה של חברת HP על פני מתחריה היא היכולת לספק את צרכי לקוחותיה כמעט ללא מגבלות גיאוגרפיות.      חלק ג' סקר את תהליכי התפעול של HP כתהליך טקטי בארגון לעומת DELL, בנושאים כגון: תמהיל המוצר, שירות, ניהול המקום, תמהיל התקשורת, תמחור, שרשרת האספקה והממשקים בין מחלקות השיווק לשאר המחלקות בארגון. מהניתוח ניתן להסיק כי יתרונה של חברת HP על פני חברת DELL היא היכולת אספקת מגוון גדול מאוד של מוצרים דיגיטאליים לא ברור ללקוחותיה בפריסה גיאוגרפית כמעט ללא גבולות תוך הובלת הטכנולוגיה בענף לעומת חסרונה במכירות והשירות הנעשה ע"י מפיצים ודילרים וכך מקטין משמעותית את הקשר עם לקוחותיה ומקטין את איכות השירות. בחברת DELL לאומת זאת, השירות והמודעות לצרכי הלקוח נמצא בסדר עדיפות גבוהה יותר אך ללא יכולת מתן מענה לכל הצרכים הפיזיים של לקוחותיה ובכך מאפשרת למתחריה לחדור ולהשלים את החסר.      חברת HP חייבת לשפר את שירות הלקוחות שלה בעיקר באירופה ובמזרח התיכון ע"י הקטנת זמן התגובה ומתן פיתרון חברת DELL חייבת למכור יותר דרך ערוצי הפצה קמעונאיים תוך שמירה על איכות המוצרים והשירות על מנת לחזור למסלול הרווחיות.
 תוכן העניינים
תקציר מנהלים.. 2
תוכן העניינים.. 4
מבוא. 5
חלק א' – הטרנד. 6
היסטוריה. 6
סקירת ספרות. 6
חלק ב' – שינויי אסטרטגיה שיווקית.. 10 חלק ג' – שינויי טקטיקה תפעולית ב-HP ו-DELL.. 14
תמהיל המוצר. 14
שירות. 14
ניהול המקום.. 15
תמהיל התקשורת ויישומו 16
תמהיל המחיר. 16
ניהול שרשרת האספקה. 17
אינטראקציה בין מחלקת השיווק לפונקציות האחרות בארגון 18
סיכום, מסקנות והמלצות.. 20 ביבליוגרפיה.. 21
נספחים.. 28
נספח א' –  מודל MACD.. 28
נספח ב' – רעלים במיחזור פסולת אלקטרוניקה. 35
נספח ג' – חוקים למיחזור E-Waste. 63
נספח ד' – איגוד WEEE. 64
נספח ה' – HP השיגה את מטרת המיליארד הטון במיחזור. 68
נספח ו' – סוגי מיצוב תחרותי 70 נספח ז' –  מודל FCB.. 72
נספח ח' –  מודל אסטרטגיות הגנריות של פורטר. 75
נספח ט' –  שרשראות אספקה עפ"י מודל SCORE. 76