עבודה בנושא הגורמים והסיבות לפרוץ המשבר הכלכלי הגדול בשנות ה-20

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2930
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
המשבר הכלכלי הגדול שהחל בשנת 1929 גרם לקטסטרופה חסרת תקדים בארצות – הברית; בנקודת השפל הנמוכה ביותר, בשנת 1993, ירדה ההכנסה הלאומית הכוללת עד מחציתה, התפוקה הכוללת ירדה בשליש והאבטלה הגיעה לשיעור חסר תקדים של כמעט מחצית מכוח העבודה. המשבר התפשט לארצות אחרות וגרם גם שם לתפוקה נמוכה, לאבטלה גבוהה, לרעב ולסבל בכל אתר ואתר.                             המשבר הכלכלי הגדול של שנות ה-20, על כל היבטיו ומשמעותיו הנרחבות, הינו אחת החידות המורכבות והמעניינות שהעסיקו ומעסיקות כלכלנים רבים;  ובפרט מעניינת השאלה, מהם למעשה הגורמים אשר הובילו לפרוץ משבר כלכלי כה נרחב?
במסגרת עבודתי אנסה להשיב על שאלה זו, באמצעות ניתוח פרטני של הגורמים להתרחשות המשבר הכלכלי הגדול  בארה"ב בסוף שנות ה-20,  הצגת גישות שונות לנושא של חוקרים ומלומדים שונים מתקופות שונות, החל מימי המשבר עצמו ושנים ספורות לאחר ההתאוששות ממנו, וכלה בתקופות הקרובות לימינו אנו, ותוך השוואה ביניהן.
אפתח תחילה בסקירה קצרה של מהות המשבר הכלכלי הגדול והשלכותיו על תחומים שונים בחיי ארצות הברית. לאחר מכן אציג  את הויכוח התאורטי בנושא זהות הגורמים למשבר, וכן בנושא מידת חשיבותם ותרומתם היחסית של הגורמים השונים שאובחנו לחומרתו. אציין בקצרה מספר גורמים שיכול והביאו לפרוץ המשבר הגדול;  ארחיב בנוגע לשתי תאוריות מקובלות המנסות להסביר את המשבר – תאורית "אי הנגישות של שוק האשראיי"  ותאוריית "השכר הריאלי הגבוה", תוך הצגתן בצורה ביקורתית. אסיים בקישור ביקורת זו למספר מחקרים מתקופות מאוחרות יחסית המטילים ספקות בנכונותן של תאוריות אלו ו/או בהנחות אחרות המקובלות בחקר המשבר.
תוכן העניינים:
פרק עמוד רקע – המשבר הכלכלי הגדול והשלכותיו בארצות הברית
4 הויכוח התיאורטי בנוגע  לגורמים למשבר הכלכלי הגדול 7
חוסר הנגישות של שוק האשראי 9
כשלון ההסתגלות לזעזועים הנומינליים – קשיחות השכר הנומינלי כלפי מטה
1 0 השערות נוספות לגבי גורמים אחרים שהובילו למשבר הכלכלי הגדול
1 2
המשבר הכלכלי הגדול – חידה בלתי פתורה?
14
סיכום
1 6
ביבליוגרפיה
1 7