כיצד שומרת סעודיה על השלטון על אף המתח בין גורמי אופוזיציה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2832
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מבוא
בשנות התשעים של המאה הקודמת, חלה תפנית בהתפתחותה של סעודיה בפרט, ובמפרץ הפרסי בכלל. ממדינה עשירה ויציבה מבחינה פוליטית ושלטונית, חזקה כלכלית ויציבה מבחינה אזורית, הפכה סעודיה למדינה אשר מתנהלת תחת עננה. ההכנסות מנפט אשר יורדות כבר אינן מספקות את צרכי האוכלוסייה הגדלה, הביטחון האזורי מתערער, והטרור מתפשט. משפחת המלוכה אינה מגלה כישורי מנהיגות ראויים, אך למרות זאת המדינה ממשיכה להתקיים תוך התמודדות עם השינויים. התהליך שעברה סעודיה במהלך שנות התשעים החל ממלחמת המפרץ הראשונה, דרך מלחמת המפרץ השנייה גרם לזעזועים רבים בממלכה, והוביל לצמיחתה של אופוזיציה חזקה המתנגדת למשפחת המלוכה. אופוזיציה אסלאמית זו רואה במשפחת המלוכה כופרים אשר אינם הולכים בדרך האסלאם, ומתנגדת גם לממסד הדתי בסעודיה אשר תומך במשפחת המלוכה. במהלך השנים האופוזיציה עברה תהליך מיסוד ומנסה בכל עת לשנות את צביונה של סעודיה ואת מראה.
השלטון כמובן אינו קופא על שמריו ומנסה להשליט סדר באי הסדר שנוצר ולפעמים תוך שימוש באלימות רבה כנגד המתנגדים. המצב שנוצר אינו מאפשר לשליטים לעשות ככל העולה על רוחם, והם נדרשים לבדוק את צעדיהם על מנת לא ליצור התנגדות אופוזיציונית למהלכים עתידיים. לפיכך נמצאת הממלכה בקונפליקט. מחד, עליהם להמשיך להסתגל לקצב המשתנה של העולם ולהתקדם איתו על מנת לא להישאר מאחור.
מאידך, עליהם לשמור על צביונה הדתי-שיבטי-מסורתי של סעודיה ולהיזהר מהתמערבות והכנסת חידושים ('בידעה') אל תוך הממלכה. בעבודה זו אציג את הבעיה הסעודית, תחילה אסקור בקצרה את צמיחתו של הפונדמנטליזם האסלאמי בסעודיה, ולאחר מכן אתמקד בשינויים לאחר מלחמת המפרץ והבעיות איתן התמודדה הממלכה והשפעתה על האופוזיציה האסלאמית. לבסוף אתאר את המצב היום, לאחר ה-11 בספטמבר ומלחמת המפרץ השנייה ואענה על השאלה כיצד שומרת משפחת המלוכה בסעודיה על השלטון על אף המתח בין השלטון לגורמי אופוזיציה.