היחס לארון הברית בספר ירמיהו

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3586
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר עבודה "היחס לארון הברית בספר ירמיהו" עיון במשמעויות תיאולוגיות בעבודה זו נבחן את היחס העולה מספר ירמיהו כלפי ארון הברית. הארון מוזכר לראשונה בספר שמות כ"ה ככלי המקודש ביותר השוכן במשכן בקודש הקודשים. מאז הקמת המשכן אנו מוצאים אותו מופיע במקומות רבים במקרא המספרים את קורות הארון ונדודיו.  בספר ירמיהו מוזכר הארון באופן מפורש פעם אחת בלבד במסגרת נבואה קצרה בפרק ג'. פשוטם של פסוקי הנבואה מבטלים את ערכו ותוקפו הדתי של הארון בימי הגאולה ומחליפים אותו בקדושתה ובשורתה של העיר ירושלים.
השאלה שתעמוד ביסוד העבודה היא פשר הביקורת הנוקבת כנגד הארון ומשמעותה התיאולוגית. נראה בעבודה כי בכמה מהפרשנויות המסורתיות היו ניסיונות לצמצום הבעיה התיאולוגית בהדגשת שלילה של פונקציות מקומיות שמילא הארון מבלי לשלול את עצם ערך הארון ומשמעותו הדתית. לעומת זאת הקריאות הביקורתיות מקבלות ברובן את השלילה המוחלטת של הארון ומנסות לבאר את מקורו באופנים שונים. כיוון אחד בוחן את הפסוקים לאור מציאות חורבן הבית והיותו קטליזטור לפיתוח וקידום הבשורה בדבר עבודת אל ללא אמצעים מוחשיים של המקדש. רוב הקריאות סבורות כי הנבואה נכתבה עוד קודם החורבן והצעותיהן אחרות. יש שזיהו בפסוקים עדות למעשה גניזת הארון עוד בימי הבית והעלו את הסברה כי ירמיהו מבטא את אישורו ותמיכתו למעשה זה, אם מסיבות טכניות ואם מסיבות אידיאולוגיות. היו שהדגישו את הרקע האישי-פסיכולוגי של ירמיהו ותחושת אכזבתו ממעמד הכהונה ממנו משפחתו נדחתה. לבסוף נתמקד בהסבר המתמקד במסר התיאולוגי כשלעצמו לפיו ירמיהו שואף לרביזיה ערכית מוחלטת הנוטה לספיריטואליזם ולאוניברסליות בעבודת האל ולביטול אמצעים מוחשיים ודקדקנות כוהנית. הביקורת על קדושת הארון הינה חלק מסדרה שלמה של בשורות נבואיות הקוראות תיגר נגד עקרונות רבים ומקודשים במסורת ישראל והקוראות למהפכה רוחנית חדשה.

1 1 עמודים
1 0 מקורות