הון ושלטון בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3459
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה – תוכנית "מורשה" מחזור י"ג "כחומר ביד היוצר" – האם בעלי ההון שולטים בישראל של ימינו?
תאריך הגשה: 28 בדצמבר 2007
תוכן עניינים
מבוא -..
3
תיאוריות והגדרות –
4-5
פרק 1: און ושלטון? ..6-7
פרק 2: כלים שלובים או כלי שרת? –..7-9
פרק 3: הכרח מול מציאות קיימת 9
סיכום -10 רשימה ביבליוגרפית 11-12
מבוא
        חבר קונגרס אמריקאי אמר פעם: "אותי אי אפשר לקנות". לאחר הרהור קל הוסיף: "אבל אפשר לשכור אותי". התבטאות מסוג זה אפילו שמקורה במליצה, יש בכוחה להצביע על תופעה גלובאלית מדאיגה, הנותנת את אותותיה אפילו היכן שמתיימרת להתקיים הדמוקרטיה הליברלית-המתוקנת היחידה במזה"ת – התהוותם של קשרי גומלין בין הון לשלטון בישראל. הנחה זו נתמכת במשנתו של רוברט דאל המציין כי עקרונות הדמוקרטיה קובעים כי עלינו להצביע ולהשפיע על המערכת באמצעות הקלפי, ולא באמצעות הכיס (עציוני הלוי, 1997).       בחינה מהירה של ההיסטוריה תגלה כי אליטות מובילות חברות גדולות ומגוונות, בין אם הן שבטיות, מלוכניות, דיקטטוריות או אוטוריטאריות (שפר, 2007). עוד מימי אפלטון, אריסטו והפילוסופים היוונים שבאו אחריהם, הכירו באליטיזם ובאליטות והתקיים בהן דיון ער במסגרת מדעי החברה. אליטות אינן "סולתה ושמנה" של החברה ואינן המעמד העליון שלה. בהיותן קבוצות קטנות של אנשים בעלי עוצמה והשפעה, שיש ביכולתן לקבוע באופן חלקי או מלא כיצד יתנהלו עניינים שונים, מתעוררת השאלה ממה נובעת עוצמתן והשפעתן וכיצד זו באה לידי ביטוי (עציוני הלוי, 1997).
      סקירה ספרותית זו תתמקד בסוגיית השפעתה של האליטה הכלכלית בישראל על סדר היום הציבורי ותנסה לענות על השאלה: האם בעלי ההון שולטים בישראל של ימינו? סוגית הקשר בין הון לשלטון מקבלת משנה תוקף בישראל נוכח התרחשויות מרובות המבטאות קשר זה חדשות לבקרים, וחלקן יוצגו בעבודה זו.
      ראשית יוצג דיון בהגדרות הרלוונטיות אשר יבואו לידי ביטוי בתיאוריות השונות. בהמשך ידונו תיאוריות שיש בכוחן לבטא ייצוג הולם של המציאות הישראלית בהקשרים אלו. בד בבד ישולבו מספר דוגמאות עדכניות אשר ימקדו וימחישו כיצד תיאוריות אלו קורמות עור וגידים הלכה למעשה.