טיפול במשחק

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6782

תקציר העבודה

עבודה מסכמת- טיפול במשחק חלק א' הטיפול בילד הצעיר נעשה לעיתים קרובות באמצעות המשחק, לרוב במשחק בצעצועים. הספרות הפסיכולוגית רואה במשחק חלק אינטגראלי מחיי הילד, ואת הצעצועים כייצוג של רוב האובייקטים המופיעים בעולמו.
באמצעות המשחק מפתח הילד חלק ניכר של אישיותו ומתמודד עם תסכוליו. לפני שלומד הילד להתבטא באופן מילולי, הוא מבטא את רגשותיו באמצעות הפעילות המשחקית, שעבורו היא הדרך הטבעית ביותר לתקשורת. חוקרים רבים בתחומי הפסיכולוגיה והחינוך עסקו בחשיבות המשחק- בעיקר בשתי מסגרות: 1. המשחק כמכשיר מחקרי, לגילוי תגובות ילדים במישור ההתפתחותי. 2. המשחק כמכשיר-עזר לדיאגנוזה ולטיפול בילדים בעלי קשיים רגשיים קלינגמן ואייזן, 1995).   אנה פרויד ומלני קליין היו הראשונות –
המשחק במסגרת הטיפולית       
1 .         במסגרת הטיפולית, יש למשחק פונקציה נוספת על זו שיש למשחק טבעי במסגרת ההתפתחות הרגילה של הילד. במסגרת הטיפולית, המשחק הוא אמצעי, אפיק תקשורת, שבו בוחר המטפל שעה שהוא מטפל בילדים צעירים, שאינם אמונים על דרכי הביטוי המילוליות. למעשה, זו שיטה שמנצל המטפל –
גישות לטיפול באמצעות משחק השימוש בתרפיית המשחק נעשית בדרכים שונות, בהתאם לגישה התיאורטית של המטפל. יש הממיינים את הגישות השונות לשיטות מובנות לעומת לא מובנות, ויש הממיינים אותן לגישות מנחות לעומת לא-מנחות.   מלני קליין היתה –
חלק ב' עד הנה הצגתי רשמים קליניים של אנשים שעבדו עם ילדים ומדווחים על "מה עובד" ומה יעיל. בחלק זה אציג שני מחקרים עדכניים המוכיחים כי התערבות באמצעות שימוש במשחק לילדים היא יעילה:

חלק ג' התנהגות אנטי-חברתית מוגדרת כ"הפרה חוזרת ונשנית של דפוסי התנהגות המקובלים ע"י החברה" . מרכיביה הינם: התנהגות עויינת כלפי הזולת, אגרסיביות, נכונות לבצע פעולות בניגוד לחוקים וכללים, ערעור סמכות המחנך/הורה והפרה של חוקי חברה מקובלים (Walker at all, 1995).
נוכח אמונתי שיש ביכולתנו כאנשי מקצוע בפרט וכחברה בכלל להתמודד עם התנהגויות אלה בהצלחה, במסגרת חובתי בקורס, ביקשתי/התנדבתי לסייע  ולשתף פעולה בהתמודדות עימן.
התנסותי האישית נעשתה במסגרת בית הספר –
חלק ד' לאור אמונתי העמוקה בחשיבות הלאומית של הנושא, וכמי שמייעדת עצמה לעסוק בתחום חינוך הילדים ובני הנוער, ראיתי חובתי להתייצב מול התופעה ולנסות להתמודד עמה בהצלחה, תוך הסתייעות בגורמים מקצועיים וכלים מתאימים.
למפגש הראשון הגעתי חדורת מוטיבציה ומלאת רצון לעצב דרך אשר תוביל לשיפור והקלה במצב. כמובן, שהגעתי למפגש זה לוותה גם –