משא ומתן - ניתוח מגמות דרך הסרט "המתווך"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4473

תקציר העבודה

בעבודה זה בחרנו להתמקד בניתוח משא ומתן מתוך הסרט "המתווך" משנת 1998 בכיכובם של סמואל ל. ג'קסון וקווין ספייסי. תחילה נציג את תיאור המקרה שקדם למשא ומתן על מנת לאפשר את הבנת המצב כולו וכן מאחר ובמהלך ניתוח המקרה אנו נשתמש בפרטים מתוך חלק זה. לאחר מכן, נסקור את אופיין של שלוש הדמויות המרכזיות בסרט ונאפיין אותן מזווית המשא ומתן; תרומתן, תפקידן והשפעתן עליו.
ליבת העבודה תתמקד בניתוח המשא ומתן המרכזי המופיע בסרט – המשא ומתן שמתנהל בין דני רומן, מתווך משטרתי למטרות ניהול משא ומתן עם חוטפים המחזיקים בני ערובה, לבין כריס סייביאן, המשמש באותו תפקיד באזור אחר של העיר.
נחתום את העבודה בהצגת מסקנותינו וסיכום קצר לעבודה כולה.
סיפור הרקע
דני רומן, שוטר שלא מכבר התחתן, משמש בתור נושא ונותן למען משטרת שיקגו באירועי חטיפה של בני ערובה.
בתחילת הסרט, נייט, חברו הטוב והשותף של דני, נרצח במכוניתו דקות ספורות לפני פגישה מיועדת ביניהם. בפגישה זו היה אמור נייט לשתף את דני בגילויים חדשים לגבי העלמותם של כספים מקרן הפנסיה של המשטרה. דני, שמוצא את נייט ירוי במכוניתו, מואשם ברצח וראיות שהושתלו בביתו בצירוף הנסיבות בהן נעצר מעל גופתו של חברו מספיקות על מנת להחליט להעמידו לדין באשמת רצח שותפו. דני לא מקבל על עצמו את ההחלטה ויוצא להוכיח שלא עוול בכפו וכי השוטרים המושחתים שגונבים מקרן הפנסיה הם שחיסלו את נייט על מנת להשתיקו וכעת מנסים גם להפליל אותו עצמו. חסר ישע ומאוכזב חוטף דני ארבעה בני ערובה, ביניהם מפקד בכיר איתו עבד שנים רבות ואת ראש מחלקת חקירות פנים שהחליט להעמידו לדין ונחשד על ידי דני כאחד השוטרים המושחתים. כאן מתחיל המשא ומתן המרכזי בסרט בין דני המתבצר עם חטופים בקומה גבוהה בבניין המשטרה לבין כוחות המשטרה. בראש כח המשטרה עומדים מספר אנשים שונים המתחלפים מפעם לפעם עם התפתחות הסיפור. המשמעותי מביניהם הוא כריס, נושא ונותן גם הוא בשורות המשטרה אך בחלק אחר של העיר. במהלך המשא ומתן משתמשים שני הצדדים בטקטיקות מתוחכמות על מנת להערים על הצד השני ובו בזמן להגיע להכרעה מספקת ללא פגיעה בחיי אדם. התערבותם של גורמי משטרה כוחניים במשא ומתן מקשים על ניהולו וכמעט מצליחים לטרפד אותו מספר פעמים.
שני הצדדים עמלים רבות על מנת לנסות ולגשר על הפערים ביניהם ומתמודדים עם מצבי לחץ רבים אשר דורשים מחשבה ותגובה מהירה. רק מומחיותם של שני הצדדים והחלטתם שלא לנקוט בדרך כוחנית, מביאה למציאת הדרך אל הפתרון.
המשא ומתן נמשך עד לטיהור שמו של דני והוכחת פרשת השחיתות המשטרתית וגילוי רוצחיו האמיתיים של נייט.