סמינריון בחשבונאות המפרט את השפעות המעבר לדיווח על פי התקינה הבינלאומית (IFRS), העבודה מתרכזת בנושא צמצום פערי המידע עבור המשתמשים בדוחות עקב מעבר זה.ציון העבודה -90.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4859
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
עבודה זו עוסקת בחשיבות המעבר לדיווח על פי  התקינה הבינלאומית IFRS עבור המשקיעים וציבור המשתמשים בדוחות הכספיים, אימוץ התקינה הבינלאומית מהווה עבורם פריצת דרך, מעניקה להם כלים טובים יותר לניתוח הדוחות ומציידת אותם בזמן הנאות במידע שימושי, רלוונטי ומהימן.העבודה תעסוק בשאלה האם עקב המעבר ל- IFRS הצטמצמו פערי המידע בדוחות הכספיים עבור המשתמשים.
המערכת החוקית בישראל מחייבת את כלל החברות בעריכת דוחות כספיים בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי חובת הדיווח של חברות ציבוריות גדולה לאין שיעור מזו של חברות פרטיות. ההבדל המשמעותי ביותר בדיווח הכספי של חברות ציבוריות אל מול זה של חברות פרטיות הוא בעובדה הבסיסית שעל חברות ציבוריות להיות חשופות וגלויות לעיני כל, שהרי המידע שהן מפיצות מיועד לכלל הציבור.
במאמרו של ג'ורג אקרלוף (משנת 1970), אנו נחשפים למשמעות הגדולה של קיום פערי המידע.
במידה וקיימים פערי מידע גדולים ייתכן אף ששווקים מסוימים יתמוטטו עקב חוסר במידע.
פערי המידע בין החברות למשתמשים בדוחות נוצרים עקב אינפורמציה א-סימטרית, אין למשתמשים בדוחות את המידע הקיים בידי החברה וכך הערכתם את שווי הפירמה כרוכה במאמצים רבים ולעתים אף בלתי ניתנת לאמידה על ידם. עקב המעבר לדיווח על-פי התקינה הבינלאומית, רלוונטיות המידע בדוחות הכספיים עבור המשתמשים גדלה לאין ערוך, מאידך המהימנות קטנה, אך עבור המשקיעים זהו מחיר שכדאי לשלם.
לכן, בחרנו בעבודתנו להתמקד ולהדגיש את חשיבותה ויתרונותיה הרבות של "המהפכה", המעבר לדיווח על פי התקינה הבינלאומית IFRS.
במהלך העבודה ננסה להמחיש ולהבהיר את טענתנו כי המעבר לדיווח על פי התקינה הבינלאומית יצמצם את פערי המידע הקיימים בדוחות הכספיים. המושפעים העיקריים משינוי תהליך הדיווח הנם : מוסדות התקינה החשבונאית, הישויות המדווחות, רואי החשבון והגופים המפקחים. מהעבר השני של המתרס נמצאים המשתמשים בדוחות הכספיים המעוניינים לקבל את המידע הרלוונטי ביותר על מנת שיוכלו לקבל החלטות.
ניתן לראות במעבר לדיווח על פי ה-IFRS כניסיון נוסף להתוות כללי חשבונאות ודיווח, המנסים להביא לידי איזון ראוי בין תועלתם של המשתמשים בדוחות לבין מטרות הישויות המדווחות.
תוכן עניינים
מבוא -… 3
סקירה ספרותית -.. 4
תקן חשבונאות מספר 27 – רכוש קבוע – 5
IAS 40 – נדל"ן להשקעה -… 5
IAS 39 – מכשירים פיננסיים: הכרה ומדידה –… 6
IAS 37 – התחייבויות תלויות – 6
מאמרו של ג'ורג' אקרלוף -.. 6
שיטת המחקר –. 8
מדגם -.. 8
ממצאים – 9
דיון — 11
סיכום -. 15
ביבליוגרפיה –.. 17
נספחים … 18