חובת הגילוי בין המבטח למבוטח, חוזי ביטוח, וחובת הגילוי, פרשנותה, ורוחבה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 4276
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא
סמינריון זה יעסוק בעיקר, בנושא חובת הגילוי המוטלת הן על המבוטח והן על המבטח, כאשר חובה זו, עברה שינויים רבים ומרובים במשך השנים, לאור שינויים של נסיבות אלה או אחרות, ומכאן, ראינו לנכון, לצרף, את הדעת ההיסטורית, והרציונאלים העומדים מאחורי הרחבת החובה וצמצומה, בנקודות זמן שונים.
המפנה המרכזי בסימנריון זה לחובת הגילוי בדיני ביטוח, הושפעה במידה רבה מדיני החוזים, ובכלל, מהכלל המורה על התנהגות בתום לב ובדרך מקובלת הן בשלב הטרום חוזה והן בשלב החוזי, ובפרט בשלב הטרום חוזי, כך שעם שלב זה מתיישבת הצעת המבטח למבוטח, וכאן עולה שאלת חובת הגילוי, שכן לאחר שלב חתימת החוזה הביטוחי, היוצרות נהפכות, ונטל ההוכחה רובץ על כתפו של המוציא מחברו.
כמו כן, חובת הגילוי נחלקת היא לשניים, חלק העוסק בחובתו של המבטח, וחלק העוסק בחובתו של המבוטח, כאשר זה האחרון, מוגן הוא מכוח לשון החוק, הגנה צרכנית מובהקת, במובן זה, שישנם כללים מגנים בחוק אשר אין מקום להתנות עליהם, הקוגנטיות שבהם באה להגן מפני חוסר השיוויון הן הכלכלי והן המעמדי בין המבטח למבוטח, ועל זה עוד נרחיב.
זאת ועוד, נעמוד גם כן על ההתפתחות ההיסטורית במדינות מערב, הן באנגליה והן בארצות הברית, ונציין את תקופות המעבר הבולטות בייחוס אחריות זו או אחרת, תוך השוואתם למשפט הישראלי ששרר ושורר כבר עתה.
בין כה לכה, נסקור הלכות מהפכניות וחדשניות, אשר נקלטו במשך השנים במשפט הישראלי מהמשפט האנגלי, ובלשון המעטה, המשפט המקובל, הלכות אשר בעיקר הביאו להרחבת חובת המבטח וצמצום חובת המבטח, כאשר חובה אחרונה זו הסתייגה למקרים נדירים של כוונות מרמה כעולה מלשון החוק.
הדיון מרכזי בסימנריון זה, יתן את דעתו, בנושא הצמצום וההרחבה של חובת הגילוי של המבוטח, כאשר חובה זו צומצמה, מכוח ההתפתחויות הטכנולוגיות, ונגישותו של המבטח לכלל המידע החיוני, והמהותי כלשון החוק. אין ספק בלבנו, כי התפתחויות אלה או אחרות אמורות להשפיע במידה רבה על מהות חובת הגילוי, אך רבים הם המקרים שניתן לנצלם מכוח זכות זו, ודעתנו נוטה להרחבה מועטה לחובת הגילוי של המבוטח, מקום שזה נדרש, ולאו דווקא להסתפק, בחובת גילוי הנובעת, ממתן תשובה מלאה וכנה כשלון החוק, ומה גם, שזו כדעת חלק מהמלומדים עומדת על כנה, כל עוד נשלל היסוד הנפשי של כוונת מרמה, יסוד נפשי שלעניות דעתנו, ראשית, מרחיב יתר על מידה את השיקול הדעת השיפוטי, מקום שלא צריך, שנית, מטיל הוא משא כבד על המבטח, וזאת בנוסף למשאות אחרות שהוטלו עליו מכוח הפסיקה והחוק. בנוסף על כך, הרציונאל המהותי ביותר שעמד מאחורי הרחבת וצמצום חובת הגילוי, עסק בעיקר בפערי הכוחות בין המבטח למבוטח, מומחיות, מקצועיות, מתן פיננסי איתן וכולי-, דעתנו אינה חולקת על עובדות אלה, אך לא צריך לתת משקל יתר לעובדות אלה, שאל ניקלע למצב הפוך, בו המבטח יהא במצב נחות מזה של המבוטח, וזאת על אף מקצעויותו, מומחיותו, ומצבו הפיננסי האיתן.
תוכן עניינים
נושא                                                                               עמוד מבוא                                                                               
2 -3
חובת הגילוי של המבוטח, משמעה!!                                        4-6
חובת הגילוי של המבטח, משמעה!!                                         7-8
חוזי ביטוח, ייחודם ואחידותם                                              9-11
משפט משווה                                                                         
1 2-14
פרשנות חוזה הביטוח, לטובתו של המבטח או שמא             15
 לטובתו של המבוטח סיכום                                                                                     16
ביבליוגרפיה                         17