הדרכת עמיתים במסגרת שיעורים הדרכה פדגוגית בנושא פעילות בשולחן חול ומים בגיל הרך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 657
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

חול מאפייני החול: החול בעל גרגרים קטנים. ניתן לראות בחול מאפיינים הדומים לנוזלים ומוצקים כאחד. ניתן למלא, לשפוך ולהעביר דרך מסננת, ליצור לו צורה, לבנות ולשים בתבניות. בעוד שנייר הוא תמיד חלק, העץ מחוספס וכדומה – הרי שפני שטח החול ניתנים לשינוי ע"י הילד בהתאם לרצונו יכולתו וצרכיו. בהתאם ללחות בחול משתנה תחושת המגע: יובש ולחות, חמימות וקרירות, חומר רצוף ומפורר, חלקות וחספוס, דביקות וחלחול. התכונות המנוגדות בין החול היבש ללח מתאימות להסברת הדומה והשונה ומהווה בסיס לבינוי מושגים.
שולחן החול: שולחן בגובה ½ מטר, עליו מהדקים תבנית מרובעת  שגובהה 15 ס"מ ובה חול מסונן בגובה 5-7 ס"מ. האביזרים בשולחן צריכים להיות שונים ומגוונים ולהתחשב בארבעה קריטריונים: צבע, צורה, גודל ואיכות – במטרה שימשכו את עין הילד לפעילות. הילד משחק עם הדמויות "בעולם הקטן" והשולחן מהווה מסגרת ותיחום. הילד יוצר לעצמו מסגרת פעולה, הילד משתמש בכלים שעל השולחן ומלווה את משחקו בדיבור והמללה המבטאים כושר קוגנטיבי וחברתי. לעומת הפעילות בארגז החול הילד מוגבל בפעילות על יד השולחן. הפעילות המוטורית מצטמצמת לפעילות אצבעות הידיים.
ארגז החול: רצוי שארגז החול יהיה -.