הפרטת אל על

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7251
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

מבוא
הפרטתן של חברות ממשלתיות או חברות בבעלות ציבורית, היא אחת מהתופעות הבולטות של כלכלת העולם החופשי בעשור האחרון. ההפרטה מקיפה חלק ניכר מארצות העולם המערבי וסוחפת לתוכה מדינות רבות נוספות. בשנים האחרונות התרחב התהליך גם לארצות הגוש המזרחי ולדרום אמריקה. מחקרים, שפורסמו על ידי קרן המטבע הבינלאומי, מצביעים על היקף נרחב של התופעה במדינות המתועשות ובמדינות המתפתחות, ועל התעניינות רחבה יותר בנושא בעולם כולו. הרעיון נקלט והתפשט בעוצמה במשך תקופה קצרה יחסית מתחילת שנות השמונים. בשנת 1988 פורסם על ידי הבנק העולמי כי ב- 68 מדינות מתבצע תהליך זה או אחר של העברת חברות מבעלות המדינה לידיים פרטיות. ההערכה היא כי בשנים האחרונות מתבצע תהליך ההפרטה ב-כמאה  מדינות בעולם. (כץ,1997, עמ' 59).
ההפרטה מסמלת ראייה מסוימת של צורכי החברה וחשיבה מחודשת, בדבר חלקה של המדינה בפעילויות עסקיות. היא משקפת את הדעה כי משק המבוסס על סקטור פרטי ופחות על סקטור ציבורי, הינו יעיל יותר כלכלית ומנצל בצורה טובה יותר את משאביו לטובת אזרחיו. מכאן, כי רצוי לצמצם את המעורבות הממשלתית, בין היתר על ידי מכירת חברות ממשלתיות והקטנת מעורבותה בפעילויות העסקיות.
מחקרים אמפיריים רבים הגיעו למסקנה שחברות ממשלתיות יעילות פחות מחברות פרטיות, בארצות מפותחות ובארצות מתפתחות. קביעה זו מתבססת על העובדה שברוב המדינות המתפתחות, חברות ממשלתיות מפסידות  ומהוות נטל כבד על אוצר המדינה. גם כשיש רווחים בחברות אלו הם נמוכים בהרבה בהשוואה לסקטור הפרטי. רווחיות זו אינה נובעת רק מחוסר היעילות שלהן, אלא גם מהיעדים הלא – כלכליים שהוצבו להן מלכתחילה כמו יעדים חברתיים שלא תמיד נושאים רווחים או באים לידי ביטוי כלכלי,  וזאת  להבדיל מהיעילות הפיננסית או הרווחית של החברות הפרטיות. תהליך ההפרטה מתבצע לרוב במהלך ניסיון להעביר כלכלת מדינה ממודל סוציאליסטי, בו המדינה מעורבת במשק במידה רבה, למודל קפיטליסטי בו המדינה מעורבת במשק במידה מועטה.
במדינות רבות מנומקת ההפרטה ברצון לחשוף את כל הענף שבו פועלת החברה הממשלתית לתחרות, כי המנגנון הבירוקראטי נוטה  להתרחב מתוך שיקולים פוליטיים וצורך למשאבים ההולכים וגדלים מקופת הציבור.
לא תמיד מתבצעת ההפרטה כחלק מתהליך כלכלי כולל, לעיתים השיקולים להפעלתה הם פרטניים. לדוגמא, מכירת חברה מפסידה או לחילופין מכירת נכס, לשם הגדלת התקציב הממשלתי. לרוב דורשת ההפרטה שינויים בתקנות ובחקיקה, תנאי שלא פעם עלול לעכב את ביצועה. (סמואל, 1995, עמ' 13
).  המונח הפרטה נטבע בשנת 1948 ונכנס לשפה המדוברת בשנות השמונים מקושר לעיתים קרובות עם מכירת חברות ממשלתיות, שירותים ציבוריים או ארגונים העוסקים באספקת שירותי תשתית ותעשייה, כמו מחצבים, חשמל, אנרגיה, מים, תחבורה, תקשורת, שירותי בריאות וחינוך, ומערכות בנקאות וכספים. גם בישראל עומדת ההפרטה על סדר היום הציבורי.
יש לה תומכים וגם שוללים המבקרים אותה אך מכירים בנחיצותה. לצד ההיבט הכלכלי, ההפרטה היא גם מהלך חברתי בעל השלכות פוליטיות  מרחיקות לכת. תוצאותיה לא תמיד ידועות למרות האמצעים, התכנון  והתהליכים שננקטים מראש  ולכן קיימת חובת זהירות ועשייה מבוקרת. קיים קשר הדוק  ודמיון רב בין תופעת המשבר במדינות רווחה ובין תופעת ההפרטה: שתיהן תופעות אוניברסאליות,  בדרך כלל המשברים מהווים זרז ומאיץ להפרטה. ( כץ, 1997 ,עמ' 63 ).
מטרת  המחקר : בעבודתי זו אנתח את השפעתם של משתנים המשפיעים על הצלחת תהליך ההפרטה של חברה במדינה. על מנת לדון בקשר זה עלי לשאול את  שאלת המחקר הבאה:
מהם הגורמים המביאים להצלחת תהליך הפרטה של חברה במדינה ?
טענת המחקר היא שככל שיגדל משקלם של גורמים מאיצי הפרטה וככל שיוגדרו במדויק יעדי ההפרטה, כך יגבר הסיכוי להצלחת תהליך ההפרטה. את טענת המחקר אבדוק  בחקר מקרה יחיד של הפרטת חברת התעופה "אל על" בין השנים 1985 ועד היום,  ואעשה בעבודה שימוש בניתוח תוכן איכותי.
סוגי המקורות שישמשו אותי הם תיאורטיים ואמפיריים המסתמכים על סקירת ספרות כגון ספרים , מאמרים, כתבי עת, אינטרנט ועיתונות.
אנתח את מאפייני תהליך ההפרטה במשק הישראלי, אבחן את גזירות ההפרטה, חשיבותה, יעדיה, יתרונות והחסרונות בה. את אופן ביצוע תהליך הפרטת חברת התעופה הלאומית של מדינת ישראל, ואת תוצאותיה.  תוכן העניינים
                                        מבוא –3-4
פרק א: הגדרות וגישות מחקר …5.
פרק ב: תהליך ההפרטה בעולם .6                                                                                הגורמים המאיצים את תהליך ההפרטה בעולם –..8
יעדי ההפרטה של החברות הממשלתיות בעולם –..10.
סוגי הפרטה של חברות ממשלתיות 12
טיעונים בעד ונגד ההפרטה –.12.
פרק ג: שלבים בישום ההפרטה במדינת ישראל –14.
הגורמים להאצת תהליך ההפרטה בישראל -15. הגורמים לעיכוב תהליך ההפרטה בישראל -15
פרק ד: הפרטת חברת התעופה הלאומית לישראל "אל-על" -…16.
השלבים בביצוע הפרטת החברה -16
העקרונות העיקריים והחשובים ביישום תוכנית ההפרטה –…
הגורמים לעיכוב בהפרטת החברה .19
תוצאות ההפרטה –20 סיכום ומסקנות -…22
ביבליוגרפיה –…24.