ההתבוננות אצל ר' שמחה בונם מפשיחסא

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 8338
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר על הכותב:
הכותב מסיים בימים אלו כתיבת תואר שני בפילוסופיה יהודית עם תזה. על העבודה: נכתבה במסגרת סמינריון בלימודי תואר ראשון בחינוך במגמת מחשבת ישראל. הציון על העבודה: 95.
במהלך ארבעת פרקי העבודה ניסיתי לאפיין את דמותו של ר' שמחה בונם מפשיסחא תוך התמקדות במושג ההתבוננות. היחס להתבוננות טרם נחקר באופן מסודר. בדרך כלל רגילים להציג את פשיסחא בגוונים מסויימים, אך אין דגש על נושא ההתבוננות.
לשם הלימוד על אופיו של רש"ב הבאתי מקורות מתוך אמרותיו, תורותיו, סיפורים שסופרו עליו וכן תיאורים שתארו אנשים חיצוניים לחסידות זו. מטרתי היתה לבחון את יחסו למושג  ההתבוננות וגיליתי כי היא חלק מרכזי ומשמעותי בעבודת ה' שלו. הראתי תכונה זו באישיותו עצמו, כיצד התפתחה תכונה זו בשהותו בדאנציג וכיצד יישם תכונה זו בעבודת ה' שלו דרך אמרותיו ובפרט בפרק הרביעי שעוסק בתפילה. מלבד המקורות בהם יש התייחסות מפורשת למושג ההתבוננות אין ראיות מוצקות ליישום מושג זה אצל רש"ב, אולם בהחלט ניתן לומר כי דרך התפתחותו הרוחנית, מהסיפורים על יחסו לעוברי עבירה בדאנציג ובפרק על התפילה עולה אפשרות כבידת משקל כי מושג ההתבוננות קיבל מקום חשוב ואף מרכזי אצל רש"ב. בהקדמה ציינתי כי לראשונה נתקלתי במושג ההתבוננות בחסידות חב"ד ובמהלך העבודה ראיתי הבדל משמעותי בין תפיסת חב"ד את מושג ההתבוננות לבין תפיסת פשיסחא. בחב"ד מושא ההתבוננות הוא בעיקר בורא העולם ובפשיסחא מושא ההתבוננות הוא גם בורא העולם, אך ההתבוננות לפנימיותו של האדם מרכזית גם כן. אין לי את היכולת להבחין מה היה מרכזי יותר, אם אכן היה מושא מרכזי יותר, בורא העולם או האדם. למדתי מהתבוננות באופן הפשיסחאי שלה כי היא נצרכת מאוד להכרות של האדם עם עצמו. האדם מעמיק באישיותו ובנבכי נשמתו וכך הוא נעשה מודע יותר לעצמו. ממילא עבודת ה' שלו נהיית עשירה יותר. עבודת ה' עם מודעות היא עבודה כנה יותר, אימננטית יותר ומחוברת יותר לרבונו של עולם כפי שנראה בפרק השלישי בעבודה. תוכן הקדמה — 3
פרק 1
– רש"ב – ההתבוננות כמגשרת בין עולמו הפנימי לעולמו החיצוני . 5
מהולדתו עד עסקיו בדאנציג – 5
בעולם החסידות – 7
'מבחר הפנינים' -. 8
רבו בעולם העליון .. 9
כח ההתבוננות -. 10 פרק 2
– התבוננות לפנימיות האדם … 12
שהותו בדאנציג – 12
המבקרים –… 12
המצדדים –… 13
הבינה כבסיס להשקפתו של רש"ב — 16
פרק 3
– ההתבוננות כיסוד בעבודת ה' –… 18
ההתבוננות כבסיס ליסודות חסידות פשיסחא — 18
מהות וחיוב ההתבוננות — 22
פרק
4   – ההתבוננות כחלק מההכנה לתפילה -. 26
התפילה והכנה אליה –… 26
איחור זמן התפילה 27
סיכום — 30 ביבליוגרפיה 31