סמינריון עיוני בנושא תופעת דחק פוסט טראומתית בנפגעות תקיפה מינית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5925
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

מבוא
"הן הולכות בתוכנו, גופם מכופף, מתבייש עיניהן ריקות מתוכן ומסתירות הרבה כאב נפשן פצועה, מדממת, אטומה וחסרת חיים ואי אפשר לדעת מתי זה יתפרץ ובאילו תנאים!" תסמונת הדחק הפוסט טראומטי (PTSD) הופכת להיות יותר ויותר נפוצה בישראל של שנות האלפיים . לא ניתן כמעט להבחין בתהפוכות הפנימיות המתחוללות בנפגעי ההפרעה.
הגורמים לכך הם רבים: פיגועים, מלחמות,  תאונות דרכים ותקיפות מיניות שהופכות ליומיומיות בחברה אלימה וחסרת עכבות.
בשל עובדות אלה בחרנו לעסוק בעבודתנו בתסמונת הדחק הפוסט טראומתית בנפגעות התקיפה המינית. בעבודה זו ננסה להציג בצורה תיאורטית את מכלולי ההפרעה  ונעסוק בהם בחמישה פרקים:
בפרק הראשון נעסוק ברקע ליצירת ההפרעה, הגדרת ההפרעה על פי ה – DSM הרביעי והמצבים הנפשיים בהם יכולה ההפרעה להתפתח.
בהמשך נציג את מהלכי ההפרעה והסממנים המובילים וננסה להבין את המתרחש בתוך נפשו של נפגע ההפרעה  ולראות באילו תחומי חיים נפגע הסובל מההפרעה בחיי היומיום שלו.
בפרק השלישי נסקור מספר שיטות טיפול בהפרעת הדחק הפוסט טראומתית המוכרות ונמצאות בשימוש ברוב מרכזי הטיפול ואצל הפסיכיאטרים המובילים.
בשני הפרקים האחרונים נסקור את שיטת הטיפול במגע המתפתחת בשנים האחרונות ונגדיר את השפעות המצב הנפשי על המימד הפיזי של האדם וננסה לראות איך העיסוי ושיטת הטיפול במגע בגופו של נפגע הטראומה, ובמיוחד נפגעות התקיפה המינית אשר גופן חולל ונפגע קשות בתקיפה, יוצרות אצל המטופל התקדמות במצב הנפשי ומסייעות בדעיכת ההפרעה. תהליך העשייה של עבודה זאת עזר לנו להבין את התהליכים העוברים אצל הנפגעים ואנו מאמינים כי תמורות אלו בהבנתנו יסייעו לנו מאד בעתיד כאשר נטפל כשוטרים במצבים בהם ניתקל בנפגעי טראומה מכל סוג ותקיפה מינית בפרט.