האם השימוש בשביתה על רקע מבנה השכר ומבנה העסקה בבנק ישראל היא מחאה לגיטימית?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5734
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא:
השביתה הראשונה המתועדת בהיסטוריה התרחשה במצרים העתיקה באלף הראשון לפנה"ס, ובה הפועלים שבנו את קברי המלכים בדיר אל-מדינה, שבתו במחאה על אי אספקת המזון שלהם (פלאום, 2007) השביתה היא מאבק מקצועי וגם אמצעי רב –ותק וחשוב במאבקם של העובדים למנוע פגיעה בהם, או לחילופין להשגת זכויות ולשיפור תנאי העבודה בזמן ההעסקה עצמה או בעת העזיבה. בדרך כלל נוקטים העובדים אמצעי זה במצבי קונפליקט בינם לבין המעסיק. שביתה יכולה להיות צעד ראשון בסכסוך עבודה או תגובה לפעולה התקפית של המעסיק. זכות זו היא אחת מזכויות היסוד של העובדים כגוף קולקטיבי, והיא מהווה חלק מהמשא ומתן הקיבוצי לקביעת תנאי העבודה וזכויותיה. (קוסובסקי,2003) השביתה הייתה בעבר והנה כיום הביטוי המובהק ביותר למימוש כוחם של העובדים במאבקם להשגת תנאי עבודה ותוספות שכר. מטרתה איזון יחסי הכוחות בין הון ועבודה: זכות העובדים לשבות מהווה משקל נגד לעמדת הכוח של המעסיק, השולט בתנאי העבודה והשכר ואף בעצם קיומם של יחסי עבודה ובהגדרתם. (בן ישראל,  2003) בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, השביתה אינה מעוגנת בחוק ואינה מוגדרת כזכות, אלה כחירות שהוכרה על ידי בתי הדין לעבודה ועל ידי אמנות בינלאומיות. אך זכויות הזולת מגבילות חירות זו, ככל חירות אחרת. חופש המאבק המקצועי מתפרש כחופש הצדדים במערכת יחסי העבודה להיאבק ביניהם לשם קביעת זכויות חדשות.
מדי שנה סופגת כלכלת ישראל נזקים ישירים בהיקף של מיליארדי שקלים בגלל שביתות. נזק זה מכוסה ע"י התושבים בתשלום מיסים גבוהים יותר בכדי לכסות את נזקי השביתות (בין אם מדובר על אותם ימים בהם לא הגיעו העובדים לעבודה סדירה, או בעקבות ההסדרים הנחתמים מצד הריבון ויוצאים מכיסו של משלם המיסים. (גורדון , 2004) אנו עדים שוב ושוב לגלי שביתה שונים: עובדי בנק ישראל "עושים שריר" נגד כוונת האוצר לדרוש מהם להחזיר תוספות שכר בלתי חוקיות שקיבלו במהלך השנים, עובדי נמל אשדוד מוחים על הפרטה, המורים חוזרים כמדי תקופה לריטואל הקבוע של עיצומים ושביתות חלקיות במחאה על תנאי שכר, וישנן ודאי עוד שביתות שלא הגיעו לידיעת התקשורת. בנוסף על כל אלה, מדי כמה חודשים מרחפת מעל מדינת ישראל עננת השביתה הכללית במשק.
המקרה עליו אדבר : השביתה של עובדי בנק ישראל על רקע מבנה השכר ומבנה ההעסקה בבנק.
התדירות הגבוהה של השביתות בארץ לעומת מדינות זרות (אפיק, 2005),  מעוררת את השאלות האם יש לתמוך בשביתה בכל מחיר ללא תלות בתוצאות? לתמוך בשביתה ששוללת מהעובד להתמודד מול כוחו של המעסיק? האם האצבע לא מונחת על הדק השביתה בקלות יתרה, בישראל?  האם נשק השביתה הוא קונבנציונאלי והוגן או שמא בלתי ראוי?, ועוד.
תוכן עניינים:                                                                       מבוא _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _עמוד 3
שביתה מהי, סוגים,  גורמים וסיבות, הישגים ותוצאות_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמוד 4-5
השביתות בישראל השביתה מבחינה כלכלית_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמוד 6
השביתה מבחינת חוק ומשפט_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמוד 7
השביתה מבחינה דתית_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמוד 8
השביתה מבחינת מגזר ציבורי ומגזר פרטי _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמוד 8
השביתה של עובדי בנק ישראל מהו בנק ישראל_ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _עמוד 9
טענות הצדדים בסכסוך שנוצר ותוצאות השביתה_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמוד 10-12
סיכום_ _ _ _ __ __ _ _ _ _ _  _ __ _ _ _ _ _ _ _ _  _ __ _ _ __ _ _ _ _ _עמוד 13-14
ביבליוגרפיה _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ עמוד 15