תפקיד האור בשתי יצירות העוסקות בניכור בעיר הגדולה. הציון עליה הוא 100

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1777
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

מהו תפקיד האור ביצירות המציגות ניכור בעיר הגדולה? ע"פ ניתוח היצירות "בתוך בית קפה לילי" ו-"Automat" הצופה המורגל בתכניות כמו "חברים" ו-"סקס והעיר הגדולה" יכול בקלות לחשוב שהחיים בעיר הגדולה הם פשוטים ומהנים, נטולי סכנות ומורכבים בעיקר ממקומות בילוי ואנשים יפים. סרטים כמו "נהג מונית" (סקורסזה, 1976) ו"sin city" (רודריגז, 2005) ובמאים כקן לואץ'   מציגים את הצד האפל והאכזרי של העיר.  העיר אצלם מתוארת כישות מנוכרת המשחקת לפי חוקים משל עצמה ומי שלא משכיל לחיות על-פי חוקים אלה מוצא עצמו לרוב משחק בתפקיד הקורבן. האווירה המיוחדת של סרטים אלה שואבת השראה מאמנים כמו הבמאי אלפרד היצ'קוק והצייר אדוארד הופר שהרבו לתאר ביצירותיהם את החיים בכרך ואת מאבקם של תושביו לשרוד בו, מאבק שניזון מהבדידות והניכור אותם הם חווים מדי יום.
במהלך עבודתי אתן סקירה של התפיסה התרבותית את העיר המודרנית ואנתח שתי יצירות המציגות את התחושות הנ"ל: "בתוך בית קפה לילי" (וינסנט ואן-גוך, 1888) ו-"Automat" (הופר, 1927) תוך התמקדות בתפקיד האור בהעברת התחושות לצופים, באיזה הקשר נוצרו וההבדלים והדמיון ביניהן.