סמינריון - מתקפת הפתע על פרל הארבור

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6948
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא.. 3
פרק א' – רקע היסטורי. 4
פרק ב' – ניתוח מתקפת הפתע היפנית.. 6
א. מדיניות, אסטרטגיה ומהלכים.. 6
ב. הצבאות ומצב הזירה. 9
ג. הכנות היפנים לתקיפה. 10 ד. האם היה ניתן למנוע את האסון ?. 11
ה. מתקפת הבזק היפנית. 14
ו. תוצאות המתקפה. 15
פרק ג' – מהותה והיבטיה של מתקפת הפתע. 16
א. ההערכה המוטעית. 16
ב. ניסוח ההתרעה האסטרטגית. 18
ג. הפתעה ומוכנות צבאית. 20 סיכום ומסקנות.. 21
ביבליוגרפיה.. 23
מבוא
המתקפה על פרל הארבור, בבוקר יום ראשון, 7 בדצמבר 1941, היתה מתקפת פתע יפנית על הבסיס האמריקאי בפרל הארבור, שבהוואי, באותה התקופה הבסיס המרכזי של צי ארצות הברית באוקיינוס השקט. את המתקפה ביצעו מטוסים של הצי הקיסרי היפני שהמריאו מנושאות מטוסים והותירו מאחוריהם אובדן והרס.ההתקפה על פרל הארבור נחשבת לכישלון המודיעיני הגדול ביותר בתולדות ארצות הברית (עד מתקפת הטרור על מגדלי התאומים בניו-יורק), ואשר הביאה לכניסתה המיידית של ארצות הברית למלחמה נגד יפן וגרמניה הנאצית. כאן נפתח פרק חדש במעורבותה בענייני העולם. על פי קם (1990), מתקפת פתע איננה תופעה יוצאת דופן בתולדות המלחמות. ימיה כימי המלחמות, ושורשיה נעוצים ברצון להפיק יתרון אסטרטגי מהיר על יד הוצאת היריב הנדהם משיווי משקלו.
עוד הוא מוסיף כי במלחמת העולם השנייה הופתעה כל אחת מן המעצמות הגדולות, ביניהם ארצות הברית בפרל הארבור. שאלת המחקר בעבודה זו :
מדוע הופתעה ארצות הברית בפרל הארבור, והאם היה ניתן למנוע את המתקפה ?
מתקפת הפתע היפנית הותירה מאחוריה שורה ארוכה של שאלות לגבי נסיבות ההפתעה וסיבותיה ולגבי האחראים לאסון. בעבודה זו אציג את המהלכים שלפני המתקפה, את המתקפה עצמה ונעמוד על מהותה של מתקפת פתע בהקשר למתקפה על פרל הארבור.