מזון מהונדס גנטית

תקציר העבודה

האם מוסרי לפתח, לייצר ולשווק לצרכנים מזון מהונדס גנטית?
עבודה סמינריונית המוגשת ע"י אאאאאא אאאאאא ת.ז 1111
לפרופסור פפפפפפפפפפפפפפפפ אפריל
2 008
תוכן העניינים
מבוא
יתרונות המזון המהונדס חסרונות המזון המהונדס הבעיה האתית דיון בבעיה האתית על פי גישות שונות סיכום ביבליוגרפיה מבוא
מזה שני עשורים קיימת האפשרות להתערב בגנוטיפים של יצורים שונים על-מנת ליצור יצורים בעלי תכונות שנקבעו מראש על ידי החוקר. ההתערבות נעשית בעיקר באמצעות השתלת גנים של יצור אחד בייצור אחר. התחום בו זוכה שיטה זו להצלחה הרבה ביותר הוא החקלאות. גידולים חקלאיים רבים כיום מהונדסים גנטית. השינויים הגנטיים גורמים בחלקם לפירות ולירקות להיות גדולים ועמידים יותר, להבשיל בזמן מסוים (ממניעים כלכליים של היצע וביקוש בשוק), לייצר חומרים הדוחים או הורגים מזיקים (ובכך לחסוך עלויות הדברת מזיקים) ולייצר ויטמינים, מינרלים וחומרים אחרים (ובכך לחסוך עלויות של תוספי מזון מלאכותיים).
מזון מהונדס גנטית ( GMF – Genetically modified food ) זוכה להצלחה בעיקר בארצות הברית; לעומת זאת, באירופה קיימת התנגדות חריפה למדי למזון מהונדס גנטית, וקיימות תקנות מחמירות בנוגע לשיווק מזון זה וליידוע הציבור בדבר היותו של מזון מסוים מהונדס גנטית. למרות שלא קיימות הוכחות להשפעות בריאותיות שליליות של מזון מהונדס גנטית, הדאגה העיקרית היא מההיבט האקולוגי. לעתים קורה שגידול מהונדס גנטית צומח באופן ספונטני מאות קילומטרים מהשדה המקורי בו הוא גודל, זאת עקב נדידת זרעים באמצעות הרוח ובעלי חיים. שינוי גנטי באורך החיים של יצורים שונים עלול להשפיע לרעה על שרשרת המזון בטבע. היות ששרשרת המזון וגנטיקה של אוכלוסיות הינם תחומים כמעט כאוטיים, בהם קשה לחזות התפתחויות, רב הנסתר על הגלוי בתחום המזון המהונדס גנטית, ומכאן נובע חששם של רבים.
ההנדסה הגנטית, תת-תחום המשותף לגנטיקה ולביוכימיה, נולדה ב- 1973 עם יצירת חיידקים נושאי דנ"א זר.
החוקרים סטנלי כהן מאוניברסיטת סטנפורד והרברט בויאר מאוניברסיטת סן פרנסיסקו הם הראשונים שביצעו השתלת דנ"א זר בחיידקים. שיטה חדשה להחדרת הדנ"א הזר לתאי הצמחים, גרמה למהפכה בתחום בתחילת שנות השמונים. השיטה החדשה פתרה בעיה טכנית של הדופן הקשיח של תאי הצמחים, מה שהקשה על ההנדסה הגנטית. הפתרון לבעיה היה שימוש בנשא (וקטור), המעביר את הדנ"א אל תוך התאים הצמחיים.
בהנדסה גנטית בצמחים נוקטים באחת משלוש האפשרויות הבאות: