מחברת בחינה דיני תאגידים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 27264

תקציר העבודה

1 .מבוא לדיני תאגידים הגדרה של אישיות משפטית מה המאפיינים של גוף שיש לו אישיות משפטית במשפט הפרטי?
הוא יכול להיות בעלים של זכויות וחובות ולבצע פעולות משפטיות (כגון כריתת חוזים)  הוא יכול לאכוף את זכויותיו ו"להיאכף" (לתבוע ולהיתבע) אישיות משפטית אנושית מול ערטילאית האם יש גורמים שהם בעלי אישיות משפטית ואינם בני אדם?
המדינה.
רשויות מקומיות.
תאגידים מכוח צ'רטר/חוק.
חוק החברות האנגלי מהמאה ה- 17 מאפשר לאנשים פרטיים להתאגד על פי חוק.
הכנסייה (בעבר).
לאיזה גופים ערטילאיים (שאינם אנושיים) יש אישיות משפטית במשפט הישראלי?
המדינה רשויות מקומיות תאגידים מכוח חוק ספציפי (תאגידים סטטוטוריים-רשות שדות התעופה, רשות ניירות ערך) תאגידים שרשויות ציבוריות יכולות להקים מכוח חוק כללי -איגוד ערים מכוח חוק איגודי ערים, רשות ניקוז מכוח חוק הניקוז תאגידים שגורמים פרטיים יכולים להקים מכוח חוק כללי-חברות, אגודות שיתופיות, עמותות, שותפויות.
המשותף לכולם- כתוב בחוק שהגוף יהיה תאגיד כשר לכל זכות וחובה, ויכול לתבוע ולהיתבע.
האם ניתן להכיר בגוף ערטילאי כבעל אישיות משפטית-גם אם הדבר לא נאמר במפורש בחוק?
אין הכרח כי תופיע בחוק הוראה מפורשת הקובעת כי גוף  מסוים "תאגיד",עם זאת,חייבת להופיע הוראה שהגוף יכול להיות בעל זכויות וחובות ויכול לתבוע ולהיתבע.

1 .נציגות של בית משותף (וועד בית): (כן)-> ע"א 98/80 נציגות הבית המשותף ברחוב רבי עקיבא נ. קדמת לוד,פ"ד לו(2), 21.העובדות:קבלן בנה בית והשאיר לעצמו מחסן קטן בכדי שיוכל להמשיך לעשות עסקים בבניין זה.הדיירים טענו שחתמו חוזה איתו למכירת הדירה הכולל את כל הרכוש המשותף.נציגות הבית המשותף הגישו את התביעה ולא כל דייר בנפרד.הקבלן טען,בין היתר,שהנציגות אינה אישיות משפטית ולכן לא יכולה לתבוע או להיתבע. בהמ"ש המחוזי:
קיבל את טענת הקבלן מאחר והנציגות לא מוגדרת כתאגיד בחוק.נציגות הבית המשותף ערערה לבהמ"ש העליון: בחוק המקרקעין נקבע כי הנציגות רשאית להתקשר בחוזים ולהיות צד בהליכים משפטיים. נציגות הבית המשותף הינה אישיות משפטית אך כשרותה המשפטית מוגבלת, לכן לא יכולה להגיש תביעה כנגד הקבלן בעילה חוזית. השופט ברק מצא פתרון לכך מאחר ומדובר בשליחות. תוצאה:הערעור התקבל.

2 .ועדה מקומית לתכנון ובניה:
(כן)- ע"א 324/82
עיריית בני ברק נ. רוטברד,פ"ד מה(4), 102. העובדות:הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הוקמה ע"פ חוק תכנון ובנייה. רוטברג טען  כי ניזוק כתוצאה מרשלנות עיריית בני ברק והוועדה המקומית אשר אמרו לו כי יוכל לבנות 4 בניינים על מגרש מסוים, הוא רכש את המגרש  ואח"כ התברר שהוא רשאי לבנות רק 3 בניינים.השאלה המשפטית:האם וועדה מקומית היא בעלת אישיות משפטית נפרדת מהעירייה? בהמ"ש:מצא בחוק התכנון והבנייה כי הוועדה המקומית רשאית לתבוע ולהיתבע ולכן מדובר באישיות משפטית נפרדת.
3 .הקדש: (לא)-רע"א 46/94 אברמוב נ. הממונה על מרשם המקרקעין, פ"ד נ(2), 202.העובדות:הקדש הינו מונח שמופיע בחוק הנאמנות וקובע כי ניתן לקחת נכס מסוים ולהקדיש אותו למטרה ציבורית מסוימת. גב' אברמוב הקדישה נכס קרקע בבעלותה למוזיאון ישראלי. המשמעות-כל הרווחים מהקרקע (שכירות/מכירה וכו') יועברו למוזיאון. כדי להכריז על הקדש יש לומר מה המטרה, מי הנהנה (מי שמקבל את הכסף,תרומה) ומי הנאמן (האדם שרשאי לעשות פעולות בנכס).גב' אברמוב רצתה לרשום את הנכס בטאבו על שם ההקדש.רשם המקרקעין סירב לרשום זאת בטענה כי הקדש אינו בעל אישיות משפטית,ולכן ביקש שהנכס ירשם על שם הנאמן. בהמ"ש: דחה  את בקשתה מאחר ובחוק הנאמנות לא נקבע כי הקדש יכול לתבוע ולהיתבע ולא בעל זכויות וחובות ולכן הקדש אינו גוף בעל אישיות משפטית, על אף שראוי כי כך יהיה הדבר.   אישיות משפטית מול כשרות משפטית מה ההבדל בין אישיות משפטית לבין כשרות משפטית?
אישיות משפטית:האם הגוף יכול להיות בעלים של זכויות או חובות כלשהן והאם יכול לבצע פעולות משפטיות כלשהן?
כשרות משפטית :סך הפעולות המשפטיות שהגוף המשפטי יכול לבצע. דוגמאות לכשרות משפטית מוגבלת
1 .קטין:לא רשאי לבצע פעולות הדורשות רישום(כגון עסקה במקרקעין)ללא אישור בימ"ש (חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות).
2.נציגות הבית המשותף:כשרותה המשפטית מוגבלת רק לניהול ענייני הבית המשותף (חוק המקרקעין).
3 .ועדה מקומית לתכנון ובניה:כשרותה מוגבלת רק לאותם תפקידים שיש לה על פי החוק (חוק התכנון והבניה).
התאגדויות של המגזר הפרטי תאגידים פרטיים במשפט הישראלי חברה – חוק החברות עמותה – חוק העמותות אגודה שיתופית – פקודת האגודות השיתופיות שותפות – פקודת השותפויות בכל אחד מהחוקים האלה יש סעיף שאומר שהגוף שמוקם על פי חוק זה הוא תאגיד. כלומר יש לו אישיות משפטית נפרדת מהאישיות המשפטית של המתאגדים.
כאשר אנחנו [מתאגדים] מקימים תאגיד מה בעצם קורה?
אנחנו מעבירים לתאגיד נכסים / משאבים כלכליים (כסף,ציוד,מלאי,התחייבות כלפי התאגיד לעבודה וכו') ומקבלים מהתאגיד זכויות/מניות ובכך יוצרים הפרדה בין נכסי התאגיד לנכסי המתאגדים משאבים כלכליים / נכסים תאגיד                                                                                 מתאגדים זכויות כנגד החברה / מניות מה המשמעות של האישיות המשפטית הנפרדת של התאגיד כלפי גורמים חיצוניים ("צד ג")?
                                                                                  "מסך התאגדות" גורמים חיצוניים                                    תאגיד                                   מתאגדים (נושים/עובדים) מסך ההתאגדות לא מאפשר לגורמים חיצוניים לתבוע את בעל התאגיד. פרט ל-3
העילות הבאות:
…..