עבודת פרוסמינריון בנושא קליטת עליית בריה"מ בישראל. העבודה קיבלה ציון של 100!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5130
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר גל העלייה שהחל לזרום לישראל החל מסוף שנת 1989
הביא למדינת ישראל בין השנים 1990- 1997 כ- 710,000 עולים מברית המועצות לשעבר.
עלייה זו הגדילה תוך שלוש שנים את האוכלוסייה היהודית בארץ בכמעט 10%. זהו גל העלייה הנחקר ביותר מכל גל קודם.
עלייה זו מכונה בעם "העלייה הרוסית", הגם שחלק ניכר מהעולים הגיעו מאוקראינה, וחלק זוטר יחסית מקזחסטן, בלארוס ומדינות נוספות שהיו כלולות בברית המועצות לשעבר. הסיבה לזה נעוצה בכך שרוסית הייתה השפה הרשמית בברית המועצות ולכן רוב העולים דוברים שפה זו, ללא קשר לאזור שממנו עלו.
כל עלייה, ובפרט עליה בסדר גודל כזה כרוכה בחבלי עליה וקליטה ובקשיים הנעוצים במעבר משפחות מביתן וסביבת חיים מוכרת למדינה חדשה, חברה חדשה, בה הם נאלצים להתמודד עם קשיים כגון שפה, תרבות זרה, דיור וכמובן הסדר מקור פרנסה.
הנושא העומד במרכז העבודה זאת, הוא תהליך האינטגרציה בחברה הישראלית של עולי ברית המועצות שהגיעו לארץ בגל העלייה בשנים 1990- 1997. כדי להבין הן את הקשיים והן את ההישגים בתהליך זה, יש לעמוד על האפיונים המייחדים הגירה זו במפגשה עם החברה בישראל.
אפשר לומר שכל הגירה מהווה מפגש בין שתי מערכות חברתיות בעלות ייחוד דמוגראפי, כלכלי, פוליטי ותרבותי. אולם עיון באפיוני העולים מברית המועצות והבנת ייחודם יוצר את הרושם כי לפנינו חברת עולים בעלת ייחודיות חסרת תקדים.
עבודה זו תסקור את אותם מאפיינים דמוגראפיים וחברתיים שמייחדים את גל עלייה זה ותרמו לקליטתו המוצלחת במדינת ישראל.
שאלת המחקר בה בחרתי לעסוק היא מהם המאפיינים הייחודיים של עלייה זו וכיצד מאפייני עלייה זו תורמים לקליטתה. על מנת לענות על שאלת המחקר בה בחרתי לעסוק, ייסקרו לאורך העבודה חומרים (מאמרים, ספרים וכתבי עת), אשר עוסקים בעלייה מברית המועצות בשנות התשעים.
אירוע תקשורתי באמצעותו ניתן לבחון את הצלחת / אי הצלחת קליטתם של עולי ברית המועצות בשנים אלו, הוא המופע "מרוסיה באהבה". זהו מופע ענק של יוצאי חבר העמים המתקיים מדי שנה, זו השנה התשיעית ברציפות. האירוע מופק ע"י ערוץ טלוויזיה רוסי המשדר את המופע ל- 50 מדינות ברחבי העולם.
בכל שנה מגיעה לישראל מיטב התוצרת של המוזיקה הרוסית- זמרים ולהקות מצליחים מאוד מרוסיה וכן אומנים ישראליים בני העלייה מחבר העמים.
הכניסה לפסטיבל היא חופשית ומדי שנה מגיעים לשעריו כ-200,000 מבקרים בהם ישראלים בני העלייה מברית המועצות, ישראלים ותיקים, פוליטיקאים, חברי כנסת ואנשי ציבור ידועים.
משנה לשנה הפסטיבל הופך לחגיגה מסורתית של מוזיקה, המושך אליו גם את ציבור העולים וגם קהל ישראלי ותיק.