העיר והקהילה היהודית בימי המשנה והתלמוד

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4837
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

העיר והקהילה היהודית בימי המשנה והתלמוד עבודה סמינריונית במסגרת הקורס:
לימודי א"י העיר והקהילה היהודית בימי המשנה והתלמוד מבוא- רקע
תיאורטי בימי המשנה והתלמוד התגוררו חלק מהיהודים בצפון הארץ ביישובים מעורבים נוכרים, אך רובם חיו בערים קטנות ובכפרים במסגרות קהילתיות יהודיות.
על אופי הערים ומבנה הקהילה היהודית באותה תקופה ניתן ללמוד ממקורות חז"ל בני התקופה ומהממצאים שנחשפו בחפירות ארכיאולוגיות.
בעבודה אנסה לדלות ממקורות חז"ל מידע שיסייע לנו לשחזר את חיי הקהילה היהודית, על הנהגתה ושירותים עירוניים במסגרתה. כמו-כן נעמוד על מבניה ומתקניה הייחודיים של העיר היהודית בימי המשנה והתלמוד.
שרידים של בתי-כנסת מפוארים, יש בהם כדי להעיד על עצמותו ושגשוגו של יישוב יהודי גם בחבלי הספר של ארץ ישראל. לעיתים יהיו אלה עדים יחידים לתולדות ההתיישבות, שלא נודע אודותיה דבר בכתבי ההיסטוריה.
מאז 1885 הולכים ומתגלים שרידי בתי-כנסת בחלקה המרכזי-מערבי של רמת הגולן- "הגולן התחתון", כפי שמכונה איזור זה בתקופה העתיקה.
הארכיאולוגים מנסים לדובב שרידים אילמים אלה, ולהוציא מהם נתונים, אשר בעזרתם ניתן יהיה להבין, לזהות ולשחזר את סיפור ההצלחה של ההתיישבות היהודית.
רציונל העבודה הסיבה שהחלטתי להתמקד בנושא זה: במהלך טיולי וסיורי בארץ, דנו רבות בנושא העיר היהודית בתקופת המשנה, שעוררה בי שאלות רבות שבהן אתמקד בעבודה זו. כששאלת המחקר הבסיסית- "מה מאפיין את העיר היהודית בתקופת המשנה והתלמוד, ומה הקריטריונים שמקום מסוים ייחשב כעיר יהודית ולא ככפר או פונדק דרכים?".
אגב, בימינו הקריטריונים שונים לגמרי ומתייחסים בעיקר לכמות האנשים הרשומים כתושבי העיר.
מתוך כך, במהלך העבודה דנתי בעניין- "מהן המוסדות ההכרחיים שיהיו בעיר שתחשב כעיר יהודית?
אלו מוסדות צדקה וחסד צריכים להיות בעיר זו? כמה בתי תלמוד? (בתי כנסת ובתי מדרש), והאם בכלל יש צורך שיהיו בעיר היהודית?
לאחר שבדקתי את השאלות הללו במקורות הכתובים בתורה בתלמוד ובמשנה, הרחבתי מהממצאים בשטח ומהפן הארכיאולוגי על ערים ובתי כנסיות שנמצאו בגליל העליון ועוד. וכן על המבנה העירוני הבנוי סביב בתי הכסת או להפך, שבית הכנסת הוא חלק בלתי נפרד, אך לא עיקרי ממבני העיר היהודית בתקופת המשנה.
נקודת המוצא לעבודה עוד קודם המחקר היא כי אכן היה מאפיין ייחודי לישובים היהודיים. (ייתכן ואפיונים שונים באזורים ארכיאולוגים בזמננו אנו, נוכל לקבוע כי גילינו עיר עתיקה יהודית מהתקופה הנזכרת ולא עיר קדומה יותר או חלילה עיר נוכרית, צלבנית, מוסלמית ואחרים.
אציין כי כיום לצערנו אין חובת קביעת קריטריונים יהודיים ייחודיים.
לקביעת עיר כיהודית (ואפילו בתעודת הזהו, זהות הדת לא נסגרה) למרות שמתגוררים בה יהודים רבים. אם כי זכינו בימינו אנו שישנם מקומות רבים שלא מוגדרים כעיר יהודית ובכל זאת יושבים בה עשרה בטלנים שתורתם אומנותם (ולא בהגדרת החוק).