חוזים אישים והסכמים קיבוציים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7269
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא: חוזה עבודה אישי מול הסכם קיבוצי מאי
2 008
תוכן העניינים
מבוא 3   פרק
1 : הסכמים קיבוציים, הסדרים וחוזים אישיים 4
1 .1
רקע להסכמים הקיבוציים –.4
1 .2
חוק הסכמים קיבוציים 5
1 .3
צווי הרחבה 8
1 .4
הסדרים קיבוציים -..9
1 .5
הסכמים אישיים –10 פרק
2 : הבדלים, יתרונות וחסרונות בין חוזה אישי להסכם קיבוצי–16
2 .1
יחסי עבודה 16
2 .2
מעמד חוזה אישי במפעל מאורגן ..17
2 .3
מאבקים ארגוניים -..21
פרק
3 : פיטורים 23
פרק
4 : סיכום ומסקנות -.28
פרק 5: רשימה ביבליוגרפית 29
מבוא
שוק העבודה בישראל מורכב מעובדים מאורגנים עובדים אלה, מועסקים במסגרת הסכם קיבוצי וצווי הרחבה, ועובדים בלתי מאורגנים, העובדים במסגרת חוזים אישיים. אחרים הם עובדים המועסקים בחוזה אישי אך, נהנים ממטריית ההסכם הקיבוצי. "החולשה של העובד אינה נבדקת באופן נקודתי או אינדיווידואלי, היא מוכרת כתופעה מעמדית שנוצרה מהתפתחות סוציו-כלכלית של החברה".
בעת האחרונה  שוק העבודה הישראלי נמצא בתהליכי שינוי תמידיים כגון:  גלובליזציה, הפרטה, ניידות עובדים ושיטות העסקה שונות אלו מחלישים את ארגוני העובדים.
הגלובליזציה   נטרלה את חופש ההתארגנות ואת מקומה של העבודה המאורגנת תפסו חוזים אישיים ואינדיבידואליזם. משפט העבודה מנסה לאזן את מערך הכוחות בשוק העבודה באמצעות צמצום זכויות היתר הניהוליות של המעסיקים והכרה בזכות העובד לעבוד בתנאים הוגנים, אך החשש לביטחון תעסוקתי מקשה על העובדים לשמור על זכויותיהם. לאחרונה  הולכת וגוברת הביקורת הכוללת על המדיניות השיפוטית המעדיפה את העובדים על פני המעבידים.
במסמך זה, אסביר מהו חוזה עבודה אישי ומה הוא הסכם קיבוצי בהמשך, אציג את ההבדלים ביניהם ואת היתרונות והחסרונות של כך אחת מצורות העסקה המובאות להלן.
בתחילה, אסביר מה הוא חוק הסכמים קיבוציים שנכנס לתוקפו ב- 1957, מהותו והתנאים לקיומו.
בנוסף, אציג בקצרה את הרקע שהביא לחקיקת החוק. לאחר מכן, אסביר מהם הסדרים קיבוציים במה הוא שונה ובמה הוא דומה להסכמים הקיבוציים. בהמשך, אתמקד בחוזים האישיים (חוזה עבודה) ובמשמעויות של ההבדלים בין שני הסדרי ההעסקה