עבודה זו בוחנת את האינתיפאדה הראשונה בראי הפרדיגמה הריאליסטית והפרדיגמה לניהול סכסוכים. כיצד מסבירה כל פרדיגמה את הסיבות שהובילו לפרוץ האינתיפאדה?

תקציר העבודה

העבודה מספקת רקע
היסטורי לפרוץ האינתיפאדה הראשונה ב-1987. לאחר מכן סוקרת העבודה את התיאוריה הריאליסטית ואת הפרדיגמה ליישוב סכסוכים וניהולם. הפרק השלישי בעבודה עוסקת ביישום התיאוריה והפרדיגמה על מקרה המבחן של הסכסוך הישראלי פלשתיני והאינתיפאדה כמקרה של ניהול סכסוך. מטרתה של העבודה לספק הסבר תיאורטי לפרוץ האינתיפאדה ולסכסוך הישראלי פלשתיני.
תוכן מבוא —  3
פרק 1: רקע
היסטורי ..  4
פרק 2: פרק תיאורטי –
6  פרק 3: יישום אמפירי ..
9
פרק 4: דיון ומסקנות .
16      ביבליוגרפיה –…  18
מבוא.
   ב- 1987 פרצה בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה התקוממות עממית אלימה של האוכלוסייה המקומית.
התקוממות זו זכתה לשם "אינתיפאדה". ה"אינתיפאדה" התפתחה למימדים גדולים מכפי שמישהו יכול היה לשער. לגורמים רבים בישראל היוו מימדי ההתקוממות הפתעה גדולה. במחקר זה אנסה לבחון את הגורמים לפרוץ אותה התקוממות לאחר 20 שנות כיבוש שקטות יחסית. מה גרם לאוכלוסיה להתארגן לכדי מאבק? מה קבע את העיתוי להתארגנות זו? אילו מאמצים נעשו ליישב את הסכסוך מאז כיבוש ה"שטחים" במלחמת ששת הימים בשנת 1967 ועד להתפרצותו האלימה ב-1987?
   דרך הפרדיגמה הריאליסטית והתיאוריה של ניהול סכסוכים ויישובם, אנסה להציג תמונה מקיפה על האירוע.
שאלת המחקר היא כיצד רואות הפרדיגמה הריאליסטית והתיאוריה של ניהול סכסוכים ויישובם את פרוץ ה"אינתיפאדה" ב-1987.
עבודה זו מורכבת מארבעה פרקים: הראשון, מציג את הרקע
ההיסטורי שקדם לפרוץ ההתקוממות ובמידה רבה גם הוביל לה. פרק זה ימקם את האירוע ברצף ההיסטורי ויספק רקע להבנת המצב ערב פרוץ ההתקוממות.
הפרק השני, הפרק התיאורטי, עוסק בעיקרי הפרדיגמה הריאליסטית והתיאוריה של ניהול סכסוכים ויישובם. תפקידו להיכנס לעומק כלי הניתוח שישמשו אותנו בהבנת האירוע.
הפרק השלישי הינו הפרק היישומי בו אנסה להסביר את פרוץ ה"אינתיפאדה" באמצעות התיאוריה והפרדיגמה שפירטתי בפרק שקדם לו. הפרק הרביעי והאחרון מהווה מעין סיכום של המחקר. בפרק זה אנסה לבחון את הפרדיגמה הריאליסטית בהשוואה לפרדיגמות אחרות (הליברליזם והמרקסיזם) ולראות אילו הסברים נוספים מספקות פרדיגמות אחרות ומה הביקורת כלפי כל פרדיגמה.
לבחינת ההסברים לפרוץ ה"אינתיפאדה" ישנה רלוונטיות רבה להווה של ימינו. הסכסוך הישראלי- פלסטיני הוא סכסוך בן עשרות שנים ושורשיו נטועים עוד כחלק מהסכסוך הערבי- ישראלי הכולל. במשך השנים, נפתרו חלק מהסכסוכים עם מדינות ערב וחלק אחר עדיין אינו פתור אך עושה רושם שנמצאה דרך לרסנו.
הסכסוך הפלסטיני- ישראלי הוא מבין המורכבים ביותר ונוטה להיות אלים מעת לעת. אולי הבנת שורשי הסכסוך והבנת הגורמים להתפרצותו יכולים לשפוך אור על הסכסוך גם בימינו.