חופש הביטוי מול ערכים של בטחון המדינה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 1754
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

עבודה זו הוגשה במסגרת הקורס "משטר מדינת ישראל" בחוג למדע המדינה באוניברסיטה העברית.
העבודה עוסקת בחופש הביטוי, בחשיבותו ותפקידו במדינות דמוקרטיות, כמו כן, העבודה עוסקת בהתנגשות ערך חופש הביטוי עם ערכים אחרים כגון בטחון המדינה, לשון הרע וכיוב'. הדגש בעבודה הוא על התנגשות חופש הביטוי עם בטחון המדינה תוך התמקדות בשאלה- מה חשוב יותר. מקרים שנבחנים בהקשר זה הם עסקת ג'יבריל ופרשת אלחנן טננבוים . חופש הביטוי נחשב לאחד מהנדבכים החשובים של הדמוקרטיה, הוא אחד מסמליה ואחד המדדים החשובים לבחינת מידת הדמוקרטיות של משטר מסויים. ההסבר למרכזיותו של חופש הביטוי בדמוקרטיה טמון ביסוד המחשבתי המרכזי במשטר זה והוא שלטון העם והכרעת העם. הצורך בחופש ביטוי נולד מתוך התפיסה שכדי שהאזרח יוכל להכריע בשאלה מהו הדבר הטוב ביותר עבורו ועבור מדינתו, עליו להיות מצוייד בכל הידע הרלוונטי לקבלת החלטות אלו. ללא חופש הביטוי, לא תהיה אפשרות להביע את הדעות השונות בחברה, את צורכיהם של הקבוצות והפרטים השונים בחברה וכן לא תהיה האפשרות לבקר את השלטון הקיים ולחשוף עוולות של השלטון, כמו כן, יש לחופש הביטוי חשיבות גדולה ביכולתם של האזרחים לנסות ולהשפיע בעד או נגד רעיון מסויים והרי דמוקרטיה היא משטר בהסכמה ולא בכוח האגרוף.
חופש הביטוי, כלומר, החופש לבטא את אשר על ליבך, וחופש המידע, כלומר, הזכות לקבל מידע על מעשי השלטון, מרכיבים יחד את חופש העיתונות.במשטר הדמוקרטי הפכו העיתונים בעיני עצמם, בעיני השלטון ובעיני האזרחים להתגלמות חופש הביטוי שכן הם נותנים את הביטוי העיקרי לדעות הפרטים והקבוצות בחברה והם הדרך המקובלת ביותר כיום להשמיע דברים בפני הקהל הרחב.
לצד תפקידו ההכרחי של חופש הביטוי בדמוקרטיה, הוא מתנגש לעיתים עם ערכים חיוניים אחרים לשלמותה ויציבותה של הדמוקרטיה. עבודה זו תעסוק בהתנגשות שבין חופש הביטוי וערכים אחרים בחברה ותבחן התנגשות זו לאור פסק הדין של בג"צ בתיק שניצר נגד הצנזור הצבאי שעניינו חופש ביטוי אל מול בטחון המדינה. בנוסף, תדון העבודה במקרים שבהם יש להגביל את חופש הביטוי למרות ההכרה בתפקידו החשוב.
מקרה אחד של התנגשות בין חופש הביטוי לערכים אחרים הוא כאשר חופש הביטוי של אדם-