עבודה סמנריונית בדיני תאגידים- בנושא מידע פנים- "האם ניתן למנוע עבירות שימוש במידע פנים"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 11533
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

1 .    מבוא
בית המשפט העליון קבע לאחרונה כי העברה המכונה "שימוש במידע פנים" נעשית כל אימת שאיש פנים מבצע עסקה בנייר-ערך של החברה כאשר מידע פנים נמצא באמתחתו", אף אם לא התקיים קשר סיבתי בין מידע הפנים שהחזיק לבין העסקה שביצע. עם זאת, קבע בית המשפט כי אם יצליח הנאשם להוכיח שאין קשר סיבתי כזה, העדרו עשוי להקים לו אחת מן ההגנות הקבועות בחוק ניירות-ערך, דוגמת ההגנה שקמה לנאשם המוכיח כי מטרתה העיקרית של העסקה לא הייתה הפקת רווח.
1.1        הרציונל באיסור על שימוש במידע פנים השימוש במידע פנים הינו אחת התופעות הרווחות ביותר בכל שוק הון, אם נודע בכך ובין אם לאו.
יתרה מזאת, ספק רב, אם ניתן למנוע לחלוטין שימוש במידע פנים ולהעלים כלל תופעה זו מהמסחר בניירות ערך. העבירה של שימוש במידע פנים מהווה חלק בלתי נפרד מקיומו של שוק הון.
זאת, ולו בשל הפיתוי הגדול המונח לפתחם של אלו המחזיקים-לשעה יקרה מפז-מידע שאין לאיש מלבדם, פיתוי לעשות שימוש במידע על מנת להפיק רווח כספי, תוך ניצול יתרון המידע העודף שבידיהם על פני יתר השחקנים בשוק ההון.
מחקרים מגלים, כי השימוש במידע פנים הינו אכן פרקטיקה רווחת בשוק ההון. מענין אף יותר לגלות, כי הפשע אכן משתלם: מחקרים אמפיריים מגלים כי אנשים אשר עשו שימוש במידע פנים, אכן הרוויחו יותר מאשר אלה שלא עשו שימוש כזה, או שלא היה ברשותם מידע פנים.
האיסור על השימוש במידע פנים, הינו מאבני היסוד של דיני ניירות ערך, יסודותיו של שוק הון מושתת על עקרונות של הגינות, שוויון, יעילות וסדר. ביסודו של האיסור האמור ניצבת השאיפה ליצור שוק הון, בו מתקיימת תחרות הוגנת ושוויונית ובו אין צד אחד נהנה מיתרון או מעדיפות על פני משנהו.
מטרת האיסור על השימוש במידע פנים הינה, אם כן, להעמיד את כל השחקנים הנוטלים חלק ב"תחרות" הקרויה-מסחר בניירות ערך, בפני תנאי התמודדות שווים וזהים.
אכן, תנאי תחרות הוגנת הוא שוויון מלא בין כל המתחרים ושלילת כל יתרון התחלתי ראשוני של המשתתפים. משום כך כוונת המחוקק בהסדרת איסור השימוש במידע פנים היא להעמיד את כל המשתתפים בפני אותו סיכון ובפני אותם גורמים של אי וודאות, שהינם אינהרנטיים להשקעה בניירות ערך.
מעת בה עלול להינות שחקן אחד, או מספר שחקנים בני מזל, מעדיפות כלשהי על פני יריביהם, נשלל אותו יסוד הכרחי של הגינות ושל שוויון. מטרת האיסור על השימוש במידע פנים הינה לאפשר לבעל דוכן בשוק להתחרות-כשווה בין שווים עם פרופסור למימון באונ', ויותר מכך-עם יו"ר הדירקטריון של החברה שאת מניותיה מבקש בעל הדוכן לרכוש.
אכן, משמעותו המעשית של האיסור על שימוש במידע פנים, היא האיסור וההגבלה על פעילותם בשוק ההון של המכונים, על ידי החוק, "אנשי פנים".
אנשי פנים הינם אותם האנשים המקורבים לתאגיד,שמניותיו נסחרות בבורסה לניירות ערך, ומצויות בידי הציבור הרחב. מדובר באנשים אשר מתוקף תפקידם בתאגיד או מתוקף היתם בעלי מניות בו בשיעור ניכר, או מתוקף קשריהם העסקיים או האחרים עם התאגיד, הם נגישים למידע מהותי הנוגע לתאגיד ולעסקיו.מידע זה יכול להיות מסוגים שונים, בנוגע לעניינים שונים, ובלבד שהוא נוגע או קשור ולו בעקיפין בלבד-לתאגיד.
בחינת התפתחות החקיקה בישראל ובעולם בשנים האחרונות מלמדת כי לא התקבלה גישת הצדדים בהתרת השימוש במידע פנים.השימוש במידע פנים נתפס ע"י המחוקק, כמו גם ע"י הציבור, כמעשה שיש לאוסרו, וזאת, בין היתר, על רקע אי ההגינות שבניצול היתרון הגלום במידע פנים, לצורך מסחר בני"ע. בעבודתי הסמנריונית זו,רגע לפני שקופצים על כל שכן, בן דוד וחבר מהמילואים ומנסים לדלות מהם מידע על מקום העבודה שלהם, נעצור לרגע כדי לברר לעצמנו מהו מידע פנים, מי הם אנשי הפנים, מה צפוי לקרות למי שעושה שימוש במידע כזה ומה ההסתברות שייתפס.
ובפרק האחרון אסכם את הנושא ואציג את המסקנות העולות לאור הניתוח שנערך.
כמו כן אנסה להשיב על השאלה "האם ניתן למנוע עבירות שימוש במידע פנים בחברה?".
תוכן עניינים:                                                                                                                            עמ' מבוא -3-4
       1.1          הרציונל באיסור על שימוש במידע פנים                מידע פנים –…5-8
כללי הגדרת מידע פנים מרכיבי הגדרת מידע פנים תיאוריית "המוזאיקה" מה לא יחשב למידע פנים
2 .6          הכלל של "גלה או הימנע"- Disclose or Abstain Rule                     2.7          היקף המידע העלול להוות "מידע פנים" והשפעתו על נייר ערך איש פנים –..9-12
               3.1           כללי                3.2           מי הוא איש פנים                3.3           סוגי אנשי פנים בחברה                3.4           עו"ד כאיש פנים בחברה                3.5           הרציונל לאיסור השימוש במידע פנים על ידי איש פנים              שימוש במידע  פנים –.13-17
4 .1          כללי
4 .2          איסור השימוש במידע פנים
4 .3          היקף האיסור
4 .4          ה"תיאוריה הקלאסית" של מידע פנים ו"תיאורית המעילה"
4 .5          נימוקים בעד ונגד האיסור על שימוש במידע פנים                4.6          חזקת שימוש במידע פנים
4 .7          עבירת צווארון לבן הגנות בשימוש מידע פנים …
18-19
5.1         כללי         5.2         פירוט ההגנות                   הסדרי חקיקה בארץ –.20-22
6 .1         כללי                6.2        רקע
חקיקתי                6.3        הרציונאלה שבבסיס האיסור                6.4        הפתרון החקיקתי והתייחסות הפסיקה                6.5       האחריות הפלילית בחוק                6.6       רווח משימוש במידע פנים         7.  העונשים הצפויים 23-24
               7.1        כללי                7.2        שימוש במידע בידי איש פנים (סעיף 52ג)                7.3        שימוש במידע שמקורו באיש פנים (סעיף 52ד)
8 .   התפתחויות בפסיקה בהקשר לסנקציות .
5 -28
8 .1        הסנקציה הפלילית
8 .2        רשות ניירות הערך
8 .3        הגנת "נמל מבטחים"                8.4        מדוע איאפשר למנוע את התופעה במשק לחלוטין        9 .    סיכום ומסקנות .29-30       10 .   ביבליוגרפיה -31-32