כיצד באה לידי ביטוי דימויה של האישה בחברה בפרסומות למוצרים בטלוויזיה?

תקציר העבודה

מבוא
אמצעי התקשורת בכלל והטלוויזיה בפרט נתפסים כסוכני סוציאליזציה מרכזיים בחיינו, ובהתאם לכך מובע חשש הולך וגובר מפני השפעותיה על לימוד המגדר והיחסים ביניהם החל מתת ייצוג וכלה בהצגה סטריאוטיפית.
חשיבות אופן הצגתן של נשים ונערות נובעת מהשפעתם של אמצעי התקשורת על התנהגויות והשקפות בחברה. אין ספק כי התקשורת שותפה בהבניית המציאות, ויש לה תפקיד חשוב בעיצוב החברה בהחדרת שינויים לתוכה.
הפרסום הוא אחד מגורמי החברות, שהשפעתם הולכת וגוברת בתקופה המודרנית.
הפרסומות מהוות מרכיב מרכזי ונכבד בעולם התוכן של אמצעי התקשורת, הן בשל מרכזיותו הכלכלית, המציבה לעתים יותר מודעות פרסומת מאשר תוכן כתוב והן בשל היותה של הפרסומת מראה של החברה, שכן היא מדברת אל החברה על ידי שימוש בקודים נורמטיביים המוכלים בשפתה.   חברות היא הגורם המרכזי המשפיע על התפתחות המגדר: אנו לומדים להתנהג בהתאם לנורמות של המגדר ע"י קבלת חיזוקים חיוביים או שליליים מהסביבה, וגם על ידי חיקוי מודלים (למידה חברתית).
המסר הפרסומי עובר באמצעות מערכת סמיוטית של סמלים היוצרים רבדים שונים  (כספי, 1993). בדרך כלל פונה הפרסומת אל קהל המטרה באמצעות מאפיינים או מייצגים של קהל זה.
עניינו של הפרסום הוא לכאורה להגביר מכירות, אך הוא גם מוכר אידיאולוגיה.
אחד התהליכים שבאמצעותם מתבטאת אידיאולוגיה זו הוא יצירת דימויי הנשים והנערות בפרסום.
אומנם המפרסמים לא המציאו את אי-השוויון כלפי הנשים, אך הפרסומות מחזקות את אי השוויון ונותנות לו לגיטימציה. הטלוויזיה ושבועונים לנשים, לגברים ולנוער גדושים בפרסומות. הפרסומות מוגבלות בזמן/מרחב (עמוד בעיתון) ונאלצות להעביר מסר ברור ומהיר אשר יהיה מובן למפענחים.
 הפרסומות מבנות דימויים של נשיות וגבריות, של מעמד ועדה, ו"מגייסות" את הידע שלנו על העולם ועל החברה הישראלית כדי למכור לנו מוצרי צריכה וסגנון חיים, אבל בה בעת הם מבנים תמונת מציאות חברתית ואידיאולוגית. שימוש בסטריאוטיפים  משרת מטרה זו, שכן הסטריאוטיפ מאפשר לכידת רגע מסוים המסמל את כל הסצנה. הצגה סטריאוטיפית של נשים ונערות בפרסומות היא לכן נפוצה ביותר- שיוך למרחב האישי, האישה כיצור מיני, מסגור האישה כאם וכרעיה ועוד.
עבודה זאת מתייחסת להשפעת הפרסומות על הדימוי העצמי של נשים.
בעבודה זו בחרתי לבחון כיצד משקפות הפרסומות את דמות האישה, ומה ניתן ללמוד מאופן הצגת דימוי הגבר והאישה בפרסומות, על דימוי האישה בחברה.
דנתי בעבודתי גם  בהשפעות החברתיות ובהבניית מציאות ע"י פרסום ובמשמעות מציאות מובנית זאת על הדימוי העצמי של נשים בעידן המודרני.
שאלת המחקר: כיצד באה לידי ביטוי דימויה של האישה בחברה בפרסומות למוצרים בטלוויזיה?
השערת המחקר היא, הפרסומות בטלוויזיה מציג את הנשים,במידה רבה, במונחים שליליים.
הנשים מוצגות כאובייקט מיני, ובעלות מעמד נחות משל הגברים.
תוכן העניינים:
מבוא
3-4
שיטת המחקר –
5
סקירה ספרותית ..
6
רקע תיאורטי …
7-8
מאפייני הפרסומות –…
9
אמצעי התקשורת —
10-12
הפרסומת, הסטריאוטיפ וחופש הביטוי –13-16
ייצוג נשים בחברה –17-18
דמות האישה בפרסומות
19-22
ניתוח פרסומות המוצגות בטלוויזיה הישראלית –..23-
5 העקרונות השולטים בהצגת נשים בפרסומות .26-29
סיכום –30-31
ביבליוגרפיה ..32-34