מפלגות ימין קיצוני באירופה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6478
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מפלגות ימין קיצוני באירופה
2 007
תוכן עניינים
פרק                                                                                      עמוד מבוא –.4
פרק א':
רקע תיאורטי 5
פרק ב' איטליה -…12
פרק ג' אוסטריה -.17
פרק ד' צרפת –22
פרק ה' סיכום ומסקנות –…28
ביבליוגרפיה ..30 נספחים –32
מבוא
התופעה הבולטת במערב אירופה בשנים האחרונות הייתה עלייה בכוחן האלקטוראלי של מפלגות ימין קיצוני. יש לציין כי למרות ההבדלים במצעים הפוליטיים וברטוריקה ביניהן, הן בעלות תפיסות אידיאולוגיות ומאפיינים משותפים. ברוב המקרים הפופוליסטיות של הימין הקיצוני מונהגות ע"י מנהיגים כריזמטיים כהיידר ולה-פן.
הם קוראים תגר על מה שהם מתארים כמפלגות המבוססות "המושחתות". הן שואפות לחזק את הזהות הלאומית ומתנגדות בחריפות לרעיון האיחוד האירופי. הן מגדירות את "בעיית הזרים" כאחת הבעיות המרכזיות של מדינותיהן, ותולים בה את בעיות האבטלה, העלייה בשיעורי הפשיעה, ובהתפשטות מחלות כמו איידס. הרעיון המרכזי שלהן הוא "להעמיד את בני עמנו תחילה". מפלגות הימין הקיצוני דוחות כל זיקה בין השקפותיהן הפוליטיות לבין מעשי הזוועה שביצעו המשטרים הפשיסטי והנאצי, אך הן מסרבות לגנות אותם. כמו כן, רבים מפעיליהן שומרים על קשרים עם קבוצות ניאו-נאציות מיליטנטיות שאנשיהם משתתפים בקביעות בהפגנות המפלגות.
על מנת לשרוד בחיים הפוליטיים, המפלגות הללו מחויבות בהצלחות אלקטוראליות מתמשכות. ייצוג עקבי בפרלמנט יאפשר את הישרדות הארגון. הקשר הסימביוטי בין הישרדות של מפלגה לייצוגה בפרלמנט טמון בעצם הגדרתה. בניגוד למפלגות גדולות או מתונות שמהוות סוכני קשר לגיטימיים בין החברה למדינה וזוכות לפיכך בייצוג פרלמנטארי עקבי ונרחב, מפלגות קיצוניות שרויות בבעיה. הן מתקשות בד"כ להיפך לסוכן לגיטימי המקשר בין חברה לשלטון. מעצם טבען מדובר במפלגות פריפריאליות, קטנות, עניות במשאבים ובמקרים רבים אף מוקצות. אם כן, כיצד הן יכולות לחצות בכל זאת את המהמורות הללו? כלומר אני רוצה לבדוק בעבודה זאת, מה בעצם גורם לאנשים ללכת ולהצביע עבור מפלגה קיצונית, שעיקרה גזענות ושנאת האחר, כלומר האם יש דפוס הצבעה מסוים שמאפיין את כל התומכים במפלגות קיצוניות.שאלת המחקר שלי: האם קיים קשר בין מעמד סוציו-אקונומי ורמת השכלה לבין תמיכה במפלגת ימין רדיקלי? עבודה תהיה ברובה השוואה בין מדינות שונות באירופה והיחס בין מפלגות קיצוניות למפלגות המרכז. השוואה תהיה בין מדינות איטליה, אוסטריה וצרפת (3 מדינות הללו, הן הראשית של הפאשיזם/נאציזם). הסיבה שאני בוחרת במדינות הללו כי: ראשית, אני רוצה לראות האם במדינות הללו שיצרו את הפאשיזם (ימין הקיצוני) במידה מסוימת, האם בעקבות הטראומה של מלחמת העולם השנייה, יהיה קשה למפלגות ימין קיצוני להצליח במדינות הללו. השערה המרכזית שלי היא: שככל מעמד סוציו-אקונומי נמוך האנשים יטו יותר להצביע עבור מפלגה קיצונית. את השערות שלי אני אבדוק מול מרכזים סוציו אקונומי נמוכים באותן מדינות ואני אראה אם שם שיעורי ההצבעה לימין קיצוני היו גבוהים, יותר מאשר באזורים ששם מצב אקונומי יותר טוב. אני גם מודעת לכך שכיום יש פקטור נוסף שצריך לקחת בחשבון (אשר יכול להשפיע על המחקר) וזה פקטור של הגירה חוקית/לא חוקית של מוסלמים לתוך אירופה (במיוחד עכשיו לאחר 11/9, שהחשדנות והשנאה כלפי מוסלמים גוברת).
בחלק הראשון של העבודה, אביא את הרקע התיאורטי, הסבר מונח ימין רדיקלי וכמו כן אסביר את הסיבות התיאורטיות לתמיכה בימין רדיקלי. הפרקים הבאים יכללו ניתוח של תמונת מצב בצרפת, גרמניה, ואיטליה. לאחר מכן אדון בתוצאות ואביא את המסקנות.