השפעת הטלוויזיה על היחיד והחברה המודרנית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1648
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

השפעתה של הטלוויזיה על היחיד והחברה המודרנית במאמר  זה אציג ואסכם את הדעות בנוגע להשפעת הטלוויזיה על היחיד והחברה המודרנית.
אתייחס לנקודת מבטם של מספר אנשי מקצוע מתחום התקשורת, ביחסם לשאלה: מהו ייחודה של הטלוויזיה וכיצד מתבטאת השפעתה על צופיה באמצעות שפתה ומאפייניה ?
    לפי אוריין (2006), הטלוויזיה בישראל בשנים האחרונות הצדיקה את מה שצפו לה, להיות מרכיב מרכזי בחיי היום יום של רוב האזרחים במדינה, כפי שנהוג ברוב חלקי העולם המתקדם.
הטלוויזיה מכילה בתוכה מגוון רב של היבטים ויחס לנושאים שונים וזאת מכיוון שבטלוויזיה באופן כללי ובטלוויזיה הרב- ערוצית בפרט, ניתן להכיל עולם ומלואו והשליטה בה היא לא בידי השלטון (למרות חוקי הצנזורה שעוסקים יותר בהיבטים קיצוניים המשתלבים בה), אלא בידיים פרטיות לרוב.      הטלוויזיה כאמור היא מדיום פופולרי הנמצא בשימוש ברוב חלקי החברה בישראל. כמות ערוצי הטלוויזיה הרבים, ללא קשר לאיכות תוכנם ומאפייני הצפייה (צפייה ביתית, מלווה בגירויים מתחרים ובהפרעות חיצוניות), יוצרים סיטואציה שמטרתה היא למעשה שביית-לב הצופים.
   לדברי טוקטלי (2001), להבדיל מצופי תיאטרון או  קולנוע, הנמצאים במסגרת מקובעת של צפייה בתוכן מסויים מרגע שנכנסו לאולם, צופי הטלוויזיה חופשיים לצפות כמה זמן שירצו, במה שירצו, מתוך מיגוון הערוצים הנקלטים במכשיר הטלוויזיה הביתי.  בכל שניה הם יכולים להעביר ערוץ, להשתיק את הקול, או לנטוש את המקלט ולבוא בעת אחרת לשידור חוזר.  תנאיי הצפייה בבית שונים מתנאי הצפייה באולם הקולנוע החשוך, המזמינים את הצופה לנטוש את המציאות הממשית שבחוץ ולשקוע כל כולו לתוך הסרט.  דעתם של הצופים בבית מוסחת על-ידי גירויים רבים הנמצאים בסביבה.        ניתן לצפות בטלוויזיה בלי להקדיש לה את מלוא תשומת הלב. הצפייה בה יכולה להיעשות במקביל לפעולות אחרות שכל אחד מאיתנו נוהג לעשות: עיון במגזין, שיחה עם חברים ובני משפחה, אכילה ושתייה. לאנשים שעומדים מאחורי הטלוויזיה יש משימה לא פשוטה והיא כיצד יוכלו "ללכוד ברשתם" את צופי הטלוויזיה ולרתק אותם תוך מלוא תשומת ליבם למתרחש בה? עקב כך משתמשים יוצרי הטלוויזיה  בקצב מאסיבי של תנועה, קולות בשלל וריאציות, דימויים חזותיים, נסיונות ליצירת חידושים, גיוון תכנים ושימוש בז'אנרים שמידת הפופולאריות מסתמנת כעולה בשנים האחרונות, כמו תוכניות "ריאלטי" ואופרות סבון.     לפי למיש (1994), הטלוויזיה מנפיקה קשת רחבה של תפקידים ושימושים בחיינו. הצפייה-