סיכום הילגארד- התפתחות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8372

תקציר העבודה

❀ פרק 12: התפתחות פסיכולוגית הפסיכולוגיה ההתפתחותית מנסה לענות על השאלות, מדוע וכיצד תפקודים אנושיים שונים מתפתחים ומשתנים לאורך החיים. שינויים התפתחותיים אלו מתרחשים הכי הרבה בתקופת הילדות וההתבגרות, ולכן מחקר רב הוקדש לתקופות אלו. יחסית לבעלי חיים אחרים, לאדם נדרשת תקופת ההתפתחות הארוכה ביותר, לפני הגיעו לעצמאות. בעלי חיים אחרים יכולים ללכת באופן עצמאי זמן קצר לאחר הלידה, וזמן לא רב יותר מאוחר, אף למצוא אוכל לבד ולהגן על עצמם. קוף תלוי באימו למספר חודשים; שימפנזה תלויה באימה למספר שנים, אך בכל זאת תגיע לעצמאות הרבה לפני תינוק אנושי. ככל שמערכת העצבים מורכבת יותר, נדרש זמן ממושך יותר כדי שהאורגניזם יגיע לתפקוד עצמאי והסתגלות לסביבה. במהלך ההתפתחות הזו האדם לומד דברים רבים (בניגוד לחיות רבות הנולדות עם דפוסי התנהגות שונים, ולכן מסתמכות פחות על למידה מהסביבה); כמו כן, תפקודים שונים באדם דורשים תקופה ממושכת של בשלות (maturation): זו מתייחסת להתפתחות התלויה יותר בגורמים ביולוגיים, ופחות בהשפעה סביבתית, אם כי השפעת הסביבה חשובה בהפעלת מנגנון הבשלות במספר תפקודים. בהתפתחות הדיבור למשל, יש צורך בבשלות מערכת ההיגוי, הן ברמה התנועתית והן ברמה המוחית, ולכן הדיבור המשמעותי מופיע ברוב הילדים בסביבות גיל שנה. אך ללא גרייה סביבתית, החושפת את התינוק לצליל דיבור, הדיבור לא יופיע.   שתי שאלות מרכזיות נידונות בפרק זה:
1. מהי תרומת התורשה לעומת תרומת הסביבה בהשפעה על ההתפתחות?  האם ישנו תכנות ביולוגי הקובע את הופעת דפוסי ההתנהגות בזמנים מסוימים, למשל: האם הופעת הליכה או זחילה קשורה ללמידה או להתפתחות והבשלת מנגנון ביולוגי? האם בנים יותר תוקפניים מבנות בגלל סיבות ביולוגית? מה קובע את רמת המשכל? האם ילד מפתח שפה בגלל דרישות הסביבה או שהוא מתוכנת מבחינה ביולוגית לכך? כפי שראינו מקודם, התפתחות השפה היא דוגמא ליחסי גומלין של הסביבה וגורמים ביולוגיים.
2 . האם ההתפתחות מתקדמת באופן רציף, איטי, הדרגתי, עם שינוי … העבודה ללא ביבליוגרפיה