עבודה מסכמת בשיקולים תיאורטיים בניהול משאבי אנוש

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר מנהלים          …………………………………3
רקע והגדרת הבעיה    …………………………………4
מבוא תיאורטי           …………………………………7
ערכים                       …………………………………8
מוטיבציה                  …………………………………13
המלצות                    …………………………………17
ביבליוגרפיה              …………………………………21
        תקציר רקע והגדרת הבעיה פרוייקט המנהיגות המופעל על ידי עמותת תמורות מבוסס על פעילות מתנדבים. כיום, כחודשיים לאחר תחילת הפעילות חלה ירידה בנכונות להשקיע ולתרום לפיתוח הפרוייקט בקרב רבים מן המתנדבים. אחת ההשערות לירידת המוטיבציה הינה המצב הביטחוני הרגיש הקיים במדינה. בפני עמותת תמורות ניצבות שלוש אלטרנטיבות:
האחת, המשך הפרוייקט בהתאם לתוכנית המקורית, תוך עידוד המתנדבים הפעילים יותר, מתוך תקווה כי רוח העשייה תמשוך את יתר המתנדבים. השניה, חיזוק הקבוצה וגיבוש מטרות ההולמות יותר את המצב הביטחוני. והשלישית, הקפאת הפרוייקט עד לשיפור המצב הביטחוני.
מבוא תיאורטי כדי לבחון את בעיית ירידת המוטיבציה בקרב הפעילים התמקדנו בשני אספקטים: ערכי ומוטיבציוני. אספקטים אלו נבחרו כיוון שהמוטיבציה לפעול למען מטרה מסוימת נגזרת מן הערכים בהם האדם מאמין. ככל שערכיו של האדם חזקים יותר כך יש לו יותר מוטיבציה לפעול לקידומם.
ערכים מטרת הניתוח הערכי הינה לבדוק מהם הערכים הבולטים המניעים את המתנדבים בפרוייקט, וכיצד אמונותיהם משפיעות על התנהגותם. התיאוריה המרכזית הנבחנת בפרק זה הינה תיאוריית הערכים של Schwartz (1992), המניחה קיומו של מבנה אוניברסלי קבוע ומחלקת את הערכים על פי סוג המוטיבציה המפעילה אותם. נבדקת מערכת הערכים של המשתתפים בפרוייקט, תוך שימת דגש על הקונפליקט של הדאגה לעצמי – הדאגה לאחר.
מוטיבציה מטרת הניתוח המוטיבציוני הינה לחפש תשובה לבעיית ירידת המוטיבציה בקרב המתנדבים בפרוייקט. הניתוח מתבסס על פירמידת הצרכים של Maslaw (1954) לפיה מוטיבציה היא דחף שנוצר עקב התעוררות של צורך וישנו סדר היררכי בין הצרכים. פרק זה עוסק גם בשני סוגי המערכות המוטיבציוניות: מערכת הקידום ומערכת המניעה (Higgins, 1997), והיררכיה הקיימת ביניהן. כמו כן, נבחנת השפעת סוג המשוב (שלילי או חיובי) על המוטיבציה של המתנדבים. המלצות לאור הניתוח התיאורטי מוצעת תוכנית להמשך הפעלת הפרוייקט כמתוכנן, תוך שילוב פעילות לחיזוק הערכים האישיים והקבוצתיים של המתנדבים, ופעילות למתן מענה על הצורך בביטחון (שילוב האלטרנטיבה הראשונה והשניה). תוכנית זו תחזק את הקבוצה ותפעל להגברת המוטיבציה של המתנדבים.
העבודה משנת 2002