סמינריון: קהילת חובבי יצירותיו של ג'וס ווידון ויחסם לאוטר וליצירותיו

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7150
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

ציון לסמינריון: 93
קהילת חובבי יצירותיו של ג'וס ווידון ויחסם לאוטר וליצירותיו תוכן עניינים מבוא

2 חלק ראשון: ג'וס ווידון- אוטר טלוויזיוני א. רקע- יצירותיו הטלוויזיוניות של ווידון
4 ב. מה הופך את ווידון לאוטר טלוויזיוני?
5
חלק שני: ג'וס ווידון וקהילת חובבי יצירותיו א. קהילת חובבי יצירותיו של ג'וס ווידון- רקע והיסטוריה
1 0 ב. "שגרירות סאנידייל בישראל"
1 2
ג. אל אכזר- המעריצים והאוטר
1 3
ד. מעמדן של כל אחת מהסדרות בעיני המעריצים
1 6
סיכום
2 3
נספחים ומקורות לעבודה
2 4
מבוא
הסדרות "באפי קוטלת הערפדים" (Buffy the vampires slayer, 1997) ו"אנג'ל" (Angel, 1999) זכו לקהל מעריצים אדוק ונלהב- עליו אני נמנית- שראה בהן יצירות חתרניות ומתוחכמות. אותו קהל חובבים (פאנדום) הכתיר את ג'וס ווידון (Joss Whedon), היוצר והמפיק של סדרות אלה, כאוטר מקורי ומבריק, שהצליח לברוא עולמות פנטסטיים וממשיים כאחד. עם עלייתה לשידור של "פיירפליי" (Firefly, 2002), סדרה נוספת מבית היוצר של ווידון, נוצרה חלוקה מעניינת בקרב החובבים- היו שסברו כי אין קשר בין שתי הסדרות הראשונות לשלישית, שהיתה שייכת לז'אנר המדע הבדיוני ולא לז'אנר הפנטזיה; אחרים קיבלו את "פיירפליי" כחלק בלתי נפרד מה"ג'וסוורס" (Jossverse, מושג עליו ארחיב בעבודה) וניסו למצוא בה אינטרטקסטואליות ל"באפי" ו"אנג'ל"; ואילו חלק גדול מהחובבים טוען כי היא הטובה ביצירותיו של ווידון.
בעבודתי אתמקד בשני נושאים ואדון בקשר ביניהם. ראשית אבחן את עבודתו של ווידון כאוטר ואת יצירותיו הטלוויזיוניות "באפי קוטלת הערפדים", "אנג'ל", ו"פיירפליי" דרך המשולש ז'אנר-אוטר-קהל. אנתח את השילוב שעושה ווידון בין ז'אנרים שונים ואת ייחודם וחתרנותם של הטקסטים הטלוויזיוניים הללו.
בחלקה השני של העבודה אבחן את קהילת המעריצים של ג'וס ווידון ושל יצירותיו, אתמקד בעיקר בקהילה הישראלית, פעילותה וההווי שלה. בבואי לבחון את קהילת חובבי יצירותיו של ג'וס ווידון בארץ, בחרתי להשתמש במספר כלים: שיטוט ועיון בפורומים ואתרים המוקדשים לסדרות או לתחומי עניין מקבילים- טלוויזיה, מדע בדיוני (מד"ב) ופנטזיה וכדומה; שאלון אשר הופץ ברשימת הדיוור של ארגון חובבי יצירותיו של ג'וס ווידון בארץ- "שגרירות סאנידייל בישראל", בקרב חברי הפורום של האגודה הישראלית למד"ב ופנטזיה, חברי פורום "ערפדים ואימה" במערכת אורט, חברי פורום "באפי, אנג'ל ופיירפליי" באתר המסך המפוצל, וחברי הפורום "באפי ואנג'ל" באתר תפוז. כמו כן הועבר השאלון ברשימות תפוצה פרטיות בדוא"ל.
על השאלון ענו 91 איש באופן מלא, ואת תוצאותיו אציג במהלך העבודה; ראיונות שבוצעו, בהתבסס על תוצאות השאלון ועל ממצאים שעלו מהמחקר האקדמי, עם שלושה חברים בקהילת חובבים זו, אשר מייצגים זרמים מעט שונים בקהילה: ברק דיקמן, מנהל האתר "המסך המפוצל" אשר עוסק בטלוויזיה בכלליות וכולל גם את המדורים "שער באפי" ו"ספיישל: פיירפליי"; איילת שמעוני, ממקימי ארגון "שגרירות סאנידייל בישראל" ויושבת הראש לשעבר, מנהלת פורום "ערפדים ואימה" באורט, מיוזמי הפקת המחזמר הפעילה של "באפי"; ועידו כהן, חובב ותיק וכותב במסך המפוצל. בעזרת הכלים הללו אבקש לבחון את ייחודה של הקהילה לעומת קהילות מעריצים אחרות, את יחסו של הפאנדום ליוצר, ליצירות ולקשר ביניהם.
לאחר מכן אבדוק כיצד רואים מעריצי "באפי" ו"אנג'ל" את "פיירפליי" וכיצד השפיעה הסדרה על יחסם ליוצר. מלבד ניתוחי הפרקים והראיונות, אשתמש גם במקורות אקדמיים ואחרים העוסקים בז'אנר ובאוטר, בקהלי מעריצים באופן כללי וב"באפי", "אנג'ל" ו"פיירפליי" באופן ספציפי.