ניתוח הסרט "אנשי המסיבות" עפ"י תאוריית הז'אנר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 1256
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

קורס: תיאוריה קולנועית 1
תאריך הגשה: 2.3.04
תיאוריות קולנועיות רבות מנסות לשלב בין חקר הסרטים כטקסטים ובין חקר קהל הצופים כקוראים של אותם טקסטים. חלקן הגדול התמקד בהשפעתו של הקולנוע על הצופה, בתפקיד שהוא ממלא בהטמעת האידיאולוגיה השלטת או בניסיון לשנותה, על ידי שימוש בנרטיב או בקונבנציות צורניות קיימות.
תיאורית הז'אנר מצביעה על קשר אפשרי נוסף בין הסרט לצופה- המבנה הבסיסי אליו הסרט יצוק, נקבע ומשתנה במידה רבה לפי הענות הקהל לאותו ז'אנר של סרטים.    מהו, למעשה, ז'אנר? על פי החוקר אלטמן, ז'אנר הוא מושג מורכב בעל משמעויות רבות, שניתן להגדירו, בין היתר, כמבנה, מערכת צורנית שבה מתקיימים סרטים אינדיווידואליים (אלטמן, 14). אכן, סרטים רבים משתייכים בצורה ברורה לז'אנרים ספציפיים על פי מאפיינים צורניים מובהקים של אותו ז'אנר. סרטי מלחמה ואפוסים קולנועיים, לדוגמא, נוטים לכלול סצנות רבות משתתפים, המצולמות ממרחק רב בשטח פתוח. גם מוזיקה היא מאפיין צורני שמהווה חלק במבנה הז'אנר, וכן גם העלילה עצמה. עם זאת, ישנם גם סרטים אשר אינם משתייכים לז'אנר אחד בלבד, אלא נופלים לתוך הגדרות-