תנאים כלכליים המעודדים עסקים קטנים

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2873
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

עבודה בכלכלה בנושא:
"תנאים כלכליים המעודדים עסקים קטנים" יוני 2008
תוכן העניינים
מבוא
הגדרות ומאפיינים של עסקים קטנים תנאים כלכליים ומדיניות כלכלית המעודדים עסקים קטנים המצב בישראל ניתוח אמפירי דיון סיכום ביבליוגרפיה מבוא
בעשורים האחרונים חל גידול מהיר במספר העצמאים והעסקים הקטנים במדינות המפותחות. אפשר לייחס את הגידול, בין היתר, לגורמים האלה:
·         גידול במשקל ענפי המסחר והשירותים בתוצר המקומי, שבהם מרוכזים רוב העסקים הקטנים. ·         ביקוש גובר והולך בשווקים למוצרים ולשירותים הדורשים התמחות וידע – תחום שבו לעסקים קטנים יש יתרון יחסי. התוצאה היא גידול ניכר במספר העובדים העצמאים (פרילאנסרים). ·         שימוש הולך וגובר במיקור-חוץ (outsourcing) לשם הגדלת הגמישות בארגונים רבים, ובכללם ארגונים ממשלתיים, המביא להגברת הביקוש לעובדים חיצוניים, ובהם עובדים עצמאים.
·         הנהגת רפורמות מבניות וליברליזציה שהביאו להנמכת מחסומי כניסה העומדים בפני עסקים קטנים ועצמאים – כמו רישוי עסקים, גישה לאשראי ופירוק מונופולים – והובילו לגידול במספרם.
·         שינויים טכנולוגיים מהירים, בעיקר התפשטות השימוש בטכנולוגיות מחשוב אישי, באינטרנט ובטלפונים ניידים, שהביאו לגידול ניכר בפלח העסקים הזעירים-ביתיים, כגון מתרגמים ויועצים (פלח זה נקרא SOHO – Small Office Home Office). ·         נוסף על כך, בשנות ה-90 היה שיעור האבטלה במדינות המפותחות גבוה יחסית וגרם למובטלים רבים לפתוח עסק עצמאי כחלופה תעסוקתית.
על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2005 פעלו בישראל יותר מ-400,000 עסקים, כ-209,000 מהם עצמאים וחברות שאינם מעסיקים שכירים כלל (כ-51%), ו-172,000 מהם מעסיקים עד עשרה עובדים שכירים. בכל שנה גדל מספר העסקים הפעילים בישראל בכמה אלפים. לדוגמה, בשנת 2005 נפתחו 47,868 עסקים ונסגרו 35,784 עסקים, כלומר נוספו כ-12,000 עסקים חדשים.
בשנת 2005 היו רשומים במוסד לביטוח לאומי, על-פי נתוניו, כ-310,000 עצמאים – כ-11% מכלל כוח העבודה האזרחי בישראל,  שמשתתפים בו כ-2.84 מיליוני בני-אדם. ההגדרות המקובלות ברשות לעסקים קטנים ובינוניים הן :
§         עסק קטן – עסק המעסיק עד 50 עובדים ומחזור המכירות שלו הוא עד
5 מיליון ש"ח. §         עסק בינוני – עסק המעסיק עד 100 עובדים ומחזור המכירות שלו הוא עד 100 מיליון ש"ח. בישראל, לעסקים קטנים ובינוניים מסייעים גורמים אחדים, ובהם:
§         הרשות לעסקים קטנים ובינוניים– מלכ"ר שהוקם בשנת 1993 ומתוקצב על-ידי משרד התמ"ת. הרשות פועלת כגוף מטה לגיבוש מדיניות לעידוד יזמות באמצעות כמה עשרות מרכזי טיפוח יזמות (מט"י) הפזורים בארץ ומלווים יזמים בשלבי הקמת העסק והפעלתו. הדגש בפעילותם מושם על קבוצות אוכלוסייה כגון חרדים, לא-יהודים, נשים, תושבי פריפריה ועולים חדשים. §         ארגונים לא ממשלתיים כגון הסוכנות היהודית, ג'וינט ישראל וארגוני עסקים (קרנות מימון).
§         משרדי ממשלה כגון המשרד לקליטת העלייה ומשרד התיירות.
§         רשויות מקומיות.
עבודה זאת עוסקת בתנאים הכלכליים ובמדיניות כלכלית המעודדים עסקים קטנים. המודל המוצע בעבודה זאת הוא ניתוח אקונומטרי של מספר העסקים הקטנים בישראל (משתנה תלוי) ביחס לצמיחה במשק ולאבטלה במשק הישראלי (משתנים בלתי תלויים).
המודל מעניין כיוון שלכאורה, אמור להיות קשר חיובי בין המשתנה התלוי לבין שני המשתנים הבלתי תלויים גם יחד, כאשר ידוע שבדרך כלל הם עצמם נעים במגמות מנוגדות זה לזה.
כלומר, מספר העסקים הקטנים עשוי לגדול כאשר קיימת צמיחה והביקוש לתוצרי העסקים הקטנים גדל (אפקט המושך אנשים להקים עסקים קטנים). כמו כן, מספר העסקים הקטנים עשוי לגדול כאשר קיים גידול באבטלה (אפקט הדוחף אנשים להקים עסקים קטנים).