מצב שוק ההון בישראל לפני ואחרי ועדת בכר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4265
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
מבוא                                                                                                                                          
2 -3
שוק ההון בישראל                                                                                                                     4
מערכת הבנקאות בישראל                                                                                                         5-6
ועדת בכר וממצאיה                                                                                                                  7-8
עיקרי ההמלצות                                                                                                                       9-10 ביקורת על דו"ח ועדת בכר                                                                                                       11-14
שוק ההון בישראל לאחר ועדת בכר                                                                                         
1 5-17
מסקנות                                                                                                                                    18
ביבליוגרפיה                                                                                                                            
1 9
מבוא
תפקוד יעיל של השווקים הפיננסים זוהי אחת הערובות לתפקודו התקין של המשק וכתוצאה מכך לרווחתו של הציבור.אחד הענפים שיש לו תפקיד חשוב  בשווקים הפיננסים בישראל הוא ענף הבנקאות.
המערכת הפיננסית בישראל מאופיינת בריכוזיות גדולה ובניגודי עניינים המונעים ממנה להיות תחרותית ויעילה, במיוחד במערכת הבנקאית כאשר שני בנקים, הפועלים ולאומי שולטים יחדיו על רוב המערכת הבנקאית.
בחודש אפריל 2004 מינה שר האוצר צוות עבודה בין משרדי, בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שימליץ על הפעולות הדרושות כדי לבסס מבנה תחרותי בשוק ההון . הוועדה סברה כי המדינה חייבת להתערב בשוק החופשי על מנת להקטין את כוחם של הבנקים.
הועדה הציגה שורה של המלצות שמטרתן לצמצם את הריכוזיות ומזעור ניגודי האינטרסים אצל הגופים הפעילים בו.
בעבודה זו אני אבחן את מצב שוק ההון בישראל לפני ואחרי ועדת בכר, והאם ההמלצות אכן מיושמות ומביאות לשינוי הנדרש.
אני אתייחס  לבעיות המצויות בשוק ההון  בישראל (ריכוזיות, ניגודי עניינים מובנים בשווקים הפיננסים,העדר תחרות)  מערכת הבנקאות בארץ, ממצאי ועדת בכר וביקורות שנמתחו על הדו"ח מצב שוק ההון בישראל כיום מבחינת הפרמטרים הבעייתיים בשוק ההון לפני הרפורמה .
ולבסוף אציג את מסקנותיי.
עוד לפני שקמה ועדת בכר הייתה התייחסות למערכת הבנקאית בארץ והשפעתה על שוק ההון, בשונה מהתנהלות שוק ההון בעולם שמאופיין כשוק תחרותי ויעיל.
Barth, Caprio ,Levine (1999) בדקו את מידת עיסוקם של בנקים במדינות שונות בתחומי ני"ע , ביטוח, נדל"ן ואחזקות ריאליות. ובאותו מאמר מוצגת ישראל כמדינה היחידה בה הבנקים מעורבים בכל הפעילויות וזוכה לערך ממוצע מקסימלי 1. במאמר של Ber & Wachtel (2000)  על הבנקאות הישראלית, המחברים מציינם את שליטת הבנקים בשוק ההון כמאפיין ייחודי של הבנקאות בארץ , וקובעים שלא קיים בארץ הלחץ התחרותי המוכר ממדינות אחרות.
דוח מקיף של קרן המטבע הבינלאומית(IMF), משנת 2001, על המערכת הפיננסית הישראלית שהוכן על ידי צוות מומחים , ציין הן את מידת הריכוזיות הגבוהה בבנקאות והן את השליטה הכללית של התחום הפיננסי על ידי הבנקים (הריכוזיות הבנקאית ושליטת הבנקים במגזר הפיננסי גבוהות") עם זאת הדו"ח מצא "עדות מועטה לכוח שוק מונופוליסטי" ולא המליץ על "צעדים ספציפיים נוספים להגבלת הבנקים".
ועדת בכר הייתה ניסיון נוסף לממש את עיקרי מסקנות ועדות בייסקי וברודט שקדמו לה. חשוב לציין שההמלצות שהובאו בדו"ח מהוות תנאי הכרחי אך לא מספיק לפתרון מכלול בעיותיו של שוק ההון הישראלי, ועל כן בנוסף למסקנות והמלצות הדו"ח , חייב להימשך תהליך של איתור יתר הבעיות בשוק ההון והצעת פתרונות.