ניהול ומנהיגות

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא .3
סקירת ספרות -4
     גישות ניהול …4
     גישות משאבי אנוש -…6
     מודלים בסגנונות ניהול -7
     מודלים בסוגיית המנהיגות 8
דיון– האם מנהל יכול להיות גם מנהיג? 10 סיכום –…13
ביבליוגרפיה -14
מבוא
     ניהול ומנהיגות הינו נושא מרכזי וחשוב בכל ארגון. ארגונים רבים תלויים בניהול נכון וקידום המטרות.
     המעבר מארגונים משפחתיים לארגונים גדולים בתחילת המאה ה-20 חייב התארגנות מתאימה לניהול יעיל של אנשים וארגונים. תהליך התפתחות התיאוריות תאם את רוח המאפיינים הארגוניים והבעיות העסקיות שעלו. תורות השונות ניסו לתת מענה לצורך בניהול יעיל של ארגונים גדולים העוסקים ביצור המוני. הגישה הבירוקרטית נתנה מענה לניהול ארגונים ושירותים גדולים, הגישה המדעית הביאה לעלייתן של תיאוריות חדשות כגון גישת יחסי אנוש המציגה את המערכות הפורמאליות בארגון ולצד המערכות הלא פורמאליות.
      מנהיגות – היכולת להוביל אנשים, בהסכמתם, להשגת מטרות המנהיג. מנהיגות מצליחה להשפיע על מציאות קיימת ולהרחיב ערכים, שאיפות, צרכים ורצונות של אנשים ועובדים ובכך לפתחם לעבר המימוש העצמי , מימוש הפוטנציאל הטמון בהם. חוקרים שונים ניסו לאפיין תכונות מנהיגותיות. וובר טען, כי המנהיגות נובעת מן הסמכות.
הסמכות צומחת בחברה על רקע הסכמה כללית של הפרטים המרכיבים אותה חברה. סגנונות מנהיגות הם דפוסי התנהגות המעוצבים, בכדי לשלב אינטרסים ארגוניים ואישיים לשם השגת יעדים מסוימים.
       מה הם המאפיינים המבדילים בין מנהל ומנהיג?, האם הבחנה זו משמעותית ורלוונטית?  ובעיקר:
האם מנהל יכול להיות גם מנהיג? אנחנו סבורות, כפי שבא לידי ביטוי בעבודה זו , כי על אף ההבחנה הברורה בין מאפייני מנהל ומנהיג, נמצא כי מנהלים אכן יכולים להיות מנהיגים אם הם מאגדים או מסגלים לעצמם מאפיינים, יכולות והתנהגויות מנהיגותיות.
        עבודתנו תסקור תיאוריות ניהוליות, תנתח גישות ומודלים בסגנונות ניהול וכן מודלים בסוגיית מנהיגות, תציג מאפיינים ותובנות כלליות לגבי ניהול ומנהיגות תוך הערכה ביקורתית ותתבסס על תיאור דמויות "המנהל המצליח"  תוך ניסיון לתאר את סגנון הניהול והמנהיגות של המנהל ותעריך ביקורתית את ניהולו בארגון.