תיזה בנושא: בדידות ואיכות-חיים בקרב קשישים לקויי-שמיעה בהשוואה לקשישים ללא לקות שמיעה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6838
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

בדידות ואיכות-חיים בקרב קשישים לקויי-שמיעה בהשוואה לקשישים ללא לקות שמיעה תקציר      בחיי יום-יום החלפת מידע עם הסובבים אותנו, הינה פונקציה בעלת חשיבות עליונה. לקשישים הלוקים בשמיעתם נפגעת פונקציה זו, ונגרמת פגיעה באיכות חייהם. העלייה בתוחלת החיים והעובדה כי תהליך הזיקנה מלווה בירידה בשמיעה, מביאה לשכיחות גבוהה יותר של לקות-שמיעה בקרב קשישים (סלע ווייזל,
1 992).
     שמיעה הינה אחד המנבאים המרכזיים לאיכות חיים טובה. נמצא כי קשישים לקויי שמיעה מתרחקים מפעילות חברתית, הם חוששים להישמע "טיפשים".  כך הם מזיזים עצמם לשולי החברה. לשמיעה יש ערך חשוב "אני שומע – משמע אני חי !" הם אומרים.
לשמוע עבורם זה להיות במרכז העניינים ולהבין את המתרחש סביבם. כשהכל נדם הם חשים ריקנות ובדידות (Hietanen, Pertti & Heikkinen,
2 004).
     לקשישים עם ירידה בשמיעה יש בנוסף למחסור בצלילים גם מחסור במגע חברתי (Dalton, Cruickshanks, Klein, Klein, Wiley  & Nondahl, 2003).
הירידה בשמיעה של תדרים גבוהים בגיל מבוגר היא כה חמורה, עד שהיא פוגעת באיכות החיים. על-כן יש לתמוך בהם, לתת הדרכה ועזרה נפשית, וכן להביא לידיעתם את העזרים הטכנולוגיים שיכולים להיות להם לעזר. חשוב גם להדריך מטפלים ואנשי המקצוע ולדאוג לנגישות של מקומות ציבוריים לאנשים לקויי שמיעה על-מנת לאפשר הגברת המגע החברתי.      מטרת המחקר הנוכחי היא לזהות את הגורמים התורמים לבדידותם של הקשישים לקויי השמיעה.      במחקר זה נבדקה איכות-חייהם של קשישים לקויי שמיעה עצמאיים, המתגוררים בקהילה, מול קשישים דומים שאינם לקויי שמיעה. על סמך הספרות הרלוונטית, ניתן להניח כי ימצאו הבדלים באיכות חייהם של הקשישים לקויי השמיעה ביחס לאלו ששמיעתם תקינה.
     תוצאות המחקר יתרמו להבנת הבעיה לעומק, ויביאו להגברת המודעות לנושא, חיפוש אחר פתרונות, פיתוח מערכות תמיכה ושיקום שמיעתי שיביאו להעלאת איכות החיים של הקשיש ששמיעתו לקויה.
   המחקר הינו מחקר רוחב כמותני והתבסס על ארבעה כלי מחקר כמותיים: שאלון הבודק לקות שמיעה, שאלון איכות-חיים, שאלון איכות-הקשר ושאלון בדידות.
          תוצאות המחקר מצביעות על כי קשישים לקויי שמיעה חשים בודדים יותר מקשישים ששמיעתם לא נפגעה וכן נמצא קשר מובהק בין לקות-שמיעה ואיכות חיים ירודה בקרב קשישים. בנוסף, נמצא כי קשישים המתגוררים לבד מדווחים על רמת בדידות גבוהה יותר מקשישים שאינם מתגוררים לבד. לבסוף, נמצא גם כי קשישים שאיכות קשריהם נמוכה, מדווחים על רמת בדידות גבוהה יותר מקשישים שאיכות קשריהם עם הסובבים אותם גבוהה.