מה ניתן ללמוד על החברה מסרטי הספורט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 9600
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

הפקולטה לאמנויות עבודה סמינריונית בנושא הספורט כבסיס חברתי בעיצוב דרמות קונועיות תוכן העינינים מבוא –. 1
פרק א: התרבות הפופולרית והספורט –.. 3
1 .1.    השיח התרבותי והתרבות הפופולרית .. 3
1 .2.    תרבות ישראלית ותרבות פופולרית בישראל — 5
1 .3.    ספורט ותרבות פופולרית – 7
פרק ב: הספורט כיסוד להבניית דרמה קולנועית או טלוויזיונית -. 11
פרק ג: הבניית הסיפור החברתי דרך נושא הספורט בקולנוע הישראלי–… 17
3 .1.
הבנייה של התפתחות רומנטית –. 17
3 .2.
נקודת מוצא לדרמה אנושית מרגשת – 20
3 .3.
הבנייה של שייכות חברתית 23
3 .4.
הבנייה של שייכות לאומית ו/או של גאווה לאומית
5 סיכום -… 27
ביבליוגרפיה 31
מבוא
            בסרטים אמריקאים ואירופאים מופיע מוטיב הספורט פעמים רבות כמוטיב מרכזי בסרט. גם בארץ הופקו סרטים שבהם הגיבור עוסק בספורט או חובב ספורט, כשבעבודתי זו ארצה לברר את הקשר שבין הספורט לגווניו השונים ובין העלילה הקולנועית. השאלה הראשונה שעמדה בבסיס עבודתי הינה מה יכול להיות מעניין בשילוב הספורט בקולנוע, במיוחד כיום כשהטלויזיה מנפקת תוכניות ספורט רבות, קיימים ערוצי ספורט ומה עוד ניתן להוסיף ולרתק את הצופה, כאשר מציגים לו עלילה הנשאבת מעולם זה?
            השערה ראשונית הינה כי קיים מכנה משותף בין הספורט ובין הקולנוע, משום ששני סוגי בילוי אלה מהווים תרבות נפוצה, אהודה ופופולרית הפונה למכנה משותף נרחב של הציבור. למרות זאת, עדיין נשאלת השאלה מדוע לא להסתפק בספורט כפי שהוא, היינו כענף המתמקד בתחום הגוף ובקולנוע כפי שהוא, היינו כענף המספק לצופים סיפורי חיים מרגשים, מצחיקים או מותחים?             מעיון במושג התרבות והתרבות הפופולרית כפי שהיא בעולם ובישראל, מסתבר שהספורט בכלל וענפים נפוצים כמו כדורגל וכדורסל בפרט, מהווים יסודות תרבותיים נפוצים ופופולריים ובעצם יש להם חלק נכבד בסיגנון החיים של רבדים נכבדים באוכלוסיה. חלקם של אותם רבדים עוסק בספורט ואחרים הם אוהדים של קבוצות מסויימות או סתם נהנים להתבונן במשחק זה או אחר המשודר בטלויזיה.             עוד נמצא, כי במדינות שהישגיהן הבינלאומיים בתחומי ספורט שונים אינם מרשימים, אם קיימים בכלל, מפתחים תושבי אותם מדינות אהדה לנבחרות בינלאומיות ידועות והופכים להיות מעין אוהדים שלהן. מכאן ניתן להבין, כי הספורט מהווה חלק חשוב בתרבות החברתית בכל מדינה, בין אם מדובר במדינה שספורט מסויים מאוגן עמוק בתרבותה, כמו הכדורגל בבריטניה או הכדורסל בארצות הברית, ובין אם מדובר במדינה שאין לה ספורט המסמל באופן אינטגרלי חלק מהתרבות שלה, כמו ישראל, כשרבים אוהדים בנוסף לקבוצות מקומיות או ללא שיאהדו קבוצות מקומיות, נבחרת זרה, כמו למשל נבחרת ארגנטינה בכדורגל או קבוצה מצטיינת בNBA-.
            משום כך, הספורט אינו מהווה רק ספורט, על פי המושג הבסיסי של המילה, אלא משמש כחלק מתפאורת סיגנון החיים של רבים מהתושבים בכל מדינה. הדבר נכון גם לגבי ישראל. מכיוון שכך תהיה טענתי, כי סרטים העוסקים בספורט אינם מהווים תוספת או תחליף לסיקורי הספורט בערוצים השונים בטלוויזיה או ברדיו ואינם באים להציג תחרויות ספורט לשם הצגת הספורט, אלא משתמשים בספורט כנקודת מוצא להצגת דרמה אנושית או חברתית שהיא למעשה הנקודה המרכזית שעליה מעוניינים להצביע התסריטאי והבמאי.             לתמיכה בטענתי זו אתייחס לשישה סרטים ישראליים שלהם נגיעה בספורט, אולם יחד עם זאת הם אינם סרטים הבאים להראות לנו תחרות כלשהי או הישג תחרותי, כי אם להצביע על הסיפור האנושי, החברתי או הפוליטי העומד מאחוריו. סרטים אלה הם "שיגעון של מולדת" (1980) של יורם לוי, שמציג למעשה את ההוויה הישראלית בשנותיה הראשונות של המדינה דרך עדשות המצלמות של "יומני גבע". סרט זה מביא לנו שני הישגים, אחד מהם יחסי של הספורט הישראלי, כשדרך סרט זה ניתן להצביע על הגאווה הלאומית הנובעת מהישג ספורטיבי. סרט נוסף הוא "בחינת בגרות" (1983) של אסי דיין המראה סיפור אהבה של שני צעירים, שסיפור זה נולד מתוך משחק כדורסל ומצביע על המתח המהווה את נחלתם של הישראלים הצעירים על סף גיוסם לצה"ל. מלודרמה בבימויו ובכיכובו של דובי גל היא "מלך הסלים" (1988), המראה את כוחו של הישג ספורטיבי לשנות את מעמדו של הפרט. גם כישלון ספורטיבי משנה את מעמדו של הפרט, אלא שבכיוון הפוך. ניתן ללמוד זאת מסירטו של איתן גרין "אזרח אמריקאי" (1992). הסרט "גמר גביע" (1991) שביים ערן ריקליס יצביע על היבטים ביטחוניים ועל קשירת קשרים בין אויבים, בזכות אהדה לנבחרת כדורגל. בכך אראה את הספורט כיוצר שייכות, היינו כמניע לתהליך חברתי. דוגמה דומה היא גם דרמת הטלוויזיה "מונדיאל" (2001) שביים אריאל טלפלר, כשזו גם כן מלמדת על השייכות החברתית הנוצרת כתוצאה מאהדה לקבוצה ספורטיבית מסויימת.             אראה סרטים אלה על רקע דוגמאות וסקירת ספרות הנוגעת לסרטים זרים שגם בה הספורט מהווה מניע להתפתחות חברתית או לתופעה חברתית. כל זאת בהקשר של התרבות הפופולרית, התרבות הישראלית והספורט כתרבות פופולרית, כשבנקודות אלו אעסוק בשני הפרקים הראשונים בעבודתי זו. בסיכום אביא את המסקנות הנוגעות לטענתי שהובאה לעיל. העבודה כתובה בפונט 14