ניהול וארגון-עבודת סיכום עבודת סיכום בנושא עיצוב תפקידים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 3006
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

לשים לב – שאני עובדת על הקובץ הזה – לעשות שמירה כל הזמן. בגלל עמוד 5 שיש בו נוסחאות.
קורס:        מבוא לניהול וארגון עבודת סיכום בנושא עיצוב תפקידים במהלך הסמסטר למדנו כי הצורה בה מעוצב תפקיד ומבנהו, הם בעלי חשיבות רבה, לא רק בקביעת יכולתו הפיזית של העובד לבצע את התפקיד, אלא גם בקביעת יכולתו הפסיכולוגית לעבוד והתגובה שלו לתפקיד (מוטיבציה, שביעות רצון, נטייה להמשיך לעבוד וכו').
לכל תפקיד יש פוטנציאל הנעה הנובע מהצורה בה נעשתה חלוקת העבודה ועוצב התפקיד. מבנה ועיצוב התפקיד קובעים אם לתפקיד מסוים יש פוטנציאל הנעה גבוה או נמוך.
ככל שרבה עבור העובד המשמעות של מה שהוא עושה, ככל שרבה אחריותו למעשיו, וככל שהוא יודע טוב יותר מהן תוצאות פעולתו, כן תגברנה המוטיבציה, התפוקה, שביעות הרצון ותפחתנה ההיעדרויות והתחלופה.
למדנו כי ישנם חמישה ממדים מרכזיים לתפקיד המשפיעים על היווצרותם של מצבים פסיכולוגיים אלו.
המצבים הם:
1.         שונות בכישורים – כמה דברים שונים מתבצעים בתפקיד, הדורשים כישורים שונים לביצועם?
2.         זיהוי משימה שלמה – האם העובד מבצע משימה "שלמה" מראשיתה ועד סופה או שעבודתו היא לבצע חלקים של משימה שיש לחברם יחד עם חלקים שמבצעים אחרים על מנת לקבל משימה שלמה? האם אפשר להבחין ב"חלקים" ברורים של המשימה איתם יכול העובד להזדהות כ"משהו" שנוצר?
3.         חשיבות המשימה – כמה חשוב התפקיד וכמה משמעותית השפעתו על חייהם או עבודתם של אחרים?
4.         אוטונומיה – מידת האוטונומיה שיש לעובד בביצוע התפקיד בדרך או בצורה שהוא או היא מוצאים לנכון? כמה הדוק הפיקוח עליו?
5.         משוב – האם התפקיד מאפשר להלכה, ומספק למעשה, משוב מידי וישיר לעובד על תפוקתו ותוצאות עבודתו?
אנו בדקנו את היכולת לאבחן תפקיד בעל פוטנציאל הנעה, ובדקנו את עבודתו של אחד העובדים פס הייצור של מפעל צביעת הבדים וייתור החולצות טריק צבע באזור התעשייה הישן בפ"ת.
בדקנו את עבודתו של העובד הראשון בפס הייצור.
עובד זה ( ובשתי הפעמים שבדקנו עבדו שני עובדים שונים אשר מחליפים אחד את השני כפוף למשמרות שלהם ) אחראי להזנת מערכת צביעת הבדים, בגלילי הבד המגיעים מהמחסן. אינו יודע מהם הצבעים אותם יש להפיק באותו יום, מה הוזמן ע"י המחסנאים מהמלאי ערב או יום קודם. אינו מודע לתוצר הסופי ( חלוצות?, בדים ? מפות? ישנן מספר אפשרויות ). באחריותו המלאה להזין את מכונת הבדים ולהוציא הזמנה למלאי במידה ורואה כי חסר לו בד.
אספנו את הערכותינו את עבודתו של פועל ייצור זה על מנת לערוך לתפקיד אומדן של פוטנציאל ההנעה ע"י שימוש בנוסחת "ניקוד פוטנציאל הנעה" (נ.פ.ה.).
העבודה ללא ביבליוגרפיה