חיבור ביקורתי על אירגון "מגה ספורט " שיווק קמעונאי וישומם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6525
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

עבודה אישית במודול:
שיווק קמעונאות ולוגיסטיקה מס' הקורס – 2028
תקציר מנהלים העבודה עוסקת בלוגיסטיקה וקמעונאות , לצורך ביצוע עבודה זו בחרתי בחברת מגה ספורט כארגון קמעונאי  .
ביצעתי את פילוח קהל המטרה , את המיצוב והבידול אליו חותר הארגון , את יעוד הארגון .
ניתחני את התמהיל השיווקי מנקודת התייחסותו של קמעונאי השפעתם  של מערכות מידע בהקשר זה ,וכל זאת תוך  הצגת חשיבות הקשר ושיתוף הפעולה בין היצרן לקמעונאי .
בהתחשב במטרותיה של חברת מגה ספורט אשר הציבה לעצמה ושאיפתה המתמדת להעניק שירות איכותי עם מדדים לרמת שירותיות גבוה שבכלל מציאת סוגי לקוחות שונים ועמידה בצורכיהם ודרישותיהם .ניתחתי את החברה בעזרת מודל 5 הכוחות של פורטר,SWOT ו-PEST.
מתוך הניתוחים זיהיתי כי החברה פועלת בסביבה תחרותית קשה מאוד עם מתחרים חזקים כמו וויטימר, סאקל ובון ספורט ,עוצמה גבוהה בשוק בעיקר מול הספקים ומול סביבה עסקית וכלכלית מהקשות שידע המשק הישראלי. הוספתי המלצות והצגתי דוגמאות  לרוב האסטרטגיות שארגון מיישם  ( שיווק מקוון , שינוי בערוצי ההפצה , שינוי בתמהיל  השיווקי  ועד) אשר גורמים לארגון יתרון תחרותי בענף הקמעוני  ומביא להשגת המטרות והיעדים  אשר הציב הארגון לעצמו .
תוכן עניינים
1.         מבוא. 4
1 .1 רקע. 5
1 .2 פריסת הרשת. 5
1 .3 פעילות החברה. 5
1 .4 מס' העובדים והמבנה הארגוני 6
1 .5        אסטרטגיה. 7
1 .6        מוצרים ושירותים בסניפי מגה ספורט. 7
1 .7        מתחרים וספקים עיקריים.. 8
1 .8        סיווג הרשת עפ"י מפת מיצוב קמעונאית. 9
2 .         הסביבה התחרותית (מודל 5 הכוחות של פורטר ) 9
2 .1        מתחרים ענפיים.. 10
2 .2        חודרים אפשריים.. 11
2 .3        קונים( לקוחות ) 11
2 .4        תחליפים.. 12
2 .5        ספקים.. 12
3 .         ניתוח סביבה החיצונית עפ"י מודל  PEST. 13
3 .1        הסביבה הפוליטית/חוקית. 13
3 .2        הסביבה הכלכלית. 14
3 .3        הסביבה החברתית/תרבותית. 14
3 .4        הסביבה הטכנולוגית. 14
4 .         ניתוח S.W.O.T. 15
4 .1        חזקות. 15
4 .2        חולשות. 16
4 .3        הזדמנויות. 16
4 .4        איומים.. 16
5.         שרשרת הערך של פורטר. 17
5.1        פעולות ראשיות. 17
5.2        פעולות תמיכה. 18
6 .         פילוח קהלי מטרה,מיצוב ובידול. 19
6 .1        פילוח (segmentation ) 19
6 .2        שוק מטרה. 20
6 .3        מיצוב. 20
6 .4        בידול (differentiation) 21
7.         תמהיל השיווק הקמעונאי 21
7.1        תמהיל השיווק (marketing mix) 21
7.2        המוצר הקמעונאי 23
7.3        תמחור קמעונאי 23
7.4        שרשרת האספקה. 24
7.5        פלנוגרמה (Store layout )
5 7.6        שווק יחסים ויצירת חווית קניה. 26
8 .         סכום.. 27
9.         ביבליוגרפיה. 28
מבוא:
עבודה זאת תעסוק ברשת הספורט הגדולה בארץ –מגה ספורט . במסגרת העבודה  ננתח את החברה (כולל SWOT) , נבחן את המבנה  שלה , נציין מהו החזון של החברה וכיצד מממשת החברה את מילות החזון לפעולות בשטח. נבחן מיהם המתחרים העיקריים של הרשת ומה היתרון התחרותי של כל אחד מהם.
נבחן מיהם לקוחות החברה, למי היא פונה , האם החברה מצטיירת בעיני הלקוחות כחברה עם מחירים בינוניים ומעמד גבוה או לא , נעסוק בנאמנות הלקוחות , האם היא קיימת, איך יוצרים אותה, ונבחן האם יש לחברה יתרון תחרותי ואם כן- מהו.
נכיר את אתר האינטרנט של החברה במה הוא מועיל לחברה וכיצד פילוח של קהלי יעד באינטרנט מסייע בהכרת לקוחות החברה טוב יותר.
ננסה להבין דרך האתר של החברה איך רוכשים הלקוחות בימי מיתון אלה. האם משלימים רק את הדברים הבסיסיים? האם בכלל רוכשים מהאתר? וכו'.
נבדוק את תמהיל השיווק באתר , האם הוא תואם את זה של חנויות הרשת? האם האתר ידידותי ללקוחות הרשת –למשתמשים בו ?
כמו כן, נסקור אילו מערכות מידע קיימות בארגון וכיצד מערכות אלו תומכות הן בניהול והן בשיווק. בנוסף, נתמקד בסניף בילו שהוא אחד הסניפים הגדולים והמצליחים של רשת מגה ספורט, ונראה כיצד הפרמטרים של תמהיל השיווק והפרמטרים הסביבתיים משפיעים על תפקוד הסניף.

1 .1 רקע
מגה ספורט הינה רשת חניות ספורט מקצועית המשווקת הנעלה , ביגוד וציוד ספורט של המותגים המובילים בעולם . הרשת מציעה מגוון רחב של מוצרים לעוסקים בספורט מקצועי או חובבני בענפי הספורט השונים. המחלקות העיקריות ברשת הן :נעליים, ביגוד , כושר,כדורים ,  מתגלגלים ( אופניים ורולרים ) , תיקים , משחקי מחבט (טניס וסקווש ).
הרשת התחילה את דרכה בשנת 1996 בחיפה ומיד אחר כך בסניף בילו על ידי אייל פישמן    בהמשך השנים הרשת גדלה והתפתחה עד להפיכתה לרשת המובילה בתחום מוצרי ספורט בישראל , וכיום מונה 34 סניפים . ברשת ניתן למצוא את המותגים המובילים בעולם , כגון : Nike, Puma , EVERLAST ,Kappa, SIMPLE ATHLETIC, POLAR, new balance, saucony ,skechers, merrel , spin, speedo .
אחת המטרות האסטרטגיות של הרשת היא החיבור האמיתי לספורט הישארלי. מדי שנה הרשת משקיע משאבים בעידוד , קידום ופיתוח ענפי הספורט השונים . רשת מגה ספורט, חרטה על דיגלה את חשיבות הקשר עם לקוחותיה ע"י העמדת שרות ללקוח ומתן פתרונות לצרכיו , ביסוד החשיבה הארגונית. גישה זו מתורגמת ליחס אדיב ומקצועי של העובדים בסניפי הרשת, בד בבד עם קו שרות לקוחות , אשר דואגים לענות לכל פניות הלקוחות בנושאים שונים, החל ממציאת הסניף הקרוב ועד למתן פיתרונות לבעיות ספציפיות בהן נתקל הלקוח במעמד הקניה או אחריה.

1 .2 פריסת הרשת כיום פרוסים 34 סניפים מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום, ועד סוף אוגוסט נפתחים עוד 2 סניפים ( מודיעין , סניף נוסף בבאר שבע ) .

1 .3 פעילות החברה בין הסניפים חנויות מכר ענקיות (מעל 1000  מ"ר), חנויות גדולות (בין 400 -1000 מ"ר) וחנויות מגה ספורט2 (בקניונים) בשטחים של עד 400 מ"ר.
בנוסף מפעילה הרשת מחסן מרכזי , ומטה הרשת הכוללים את מחלקת שירות הלקוחות של החברה היושבים  במרכז הארץ.
עפ"י הסקר של המבחן של המדינה מאי 2007 מגה ספורט נתפסת כרשת הספורט הטובה והכדאית ביותר,בקרב האוכלוסייה הכללית. כ-
4 8% מכלל הציבור (וכ-72% מאלה שידעו לענות) תופסים את רשת  מגה ספורט, כרשת הספורט הטובה והמשתלמת ביותר.
במקום השני מדורגת רשת וויטימר, בפער סטטיסטי ניכר. בשנת 2006 הסתכמו מכירות הרשת ב187 מיליון שקל  .