מעורבות המעצמות במבצע קדש ומלחמת יום כיפור

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4586
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי היהדות המחלקה להיסטוריה של המזרח התיכון מעורבות ארה"ב וברה"מ בסכסוך:
מלחמת סיני ומלחמת יום הכיפורים תוכן העניינים
                                                          עמוד מבוא                                                                                                                2                                                          מבצע קדש – רקע והשתלשלות                                                                            3-5
האיום והאולטימטום הסובייטי                                                                          6-7
התגובה האמריקאית                                                                                          8-9
מלחמת יום הכיפורים-רקע                                                                                 10-12
המעורבות הסובייטית                                                                                        13-14
ההתערבות האמריקאית והסכנה למלחמת עולם                                                   15-16
סיכום                                                                                                                17-18
ביבליוגרפיה                                                                                                     
1 9-20 מבוא
מלחמת עולם שלישית. כיום, נראה כי העולם שכח שרק לפני כמה עשרות שנים עדיין הייתה קיימת סכנה מוחשית לפריצתה של מלחמה כזו. לא חסרו המקרים הגלויים או הנסתרים שבהן המעצמות החזקות בעולם היו על סף פתיחת מלחמה ביניהן. מלחמה שלבטח הייתה גוררת את העולם לתוצאה איומה. שניים מהמקרים הללו היו בהשפעה ישירה של המצב שהיה במזרח התיכון, כלומר הסכסוך הישראלי ערבי: מלחמת סיני (מבצע קדש) בשנת 1956 ומלחמת יום הכיפורים בשנת 1973. המאורעות במזרח התיכון, המעורבות הישירה של המעצמות בסכסוך הישראלי ערבי, כאשר כל מעצמה תומכת בצד אחר, והעוינות אשר הייתה קיימת ביניהן עקב המלחמה הקרה, כל אלו הביאו לכך שהמעצמות כמעט ונגררו להשתתפות בעימות, או לחילופין לעימות ישיר ביניהן.
בזמן מלחמת קדש, מבצע אשר ישראל השתתפה בו בגיבוין של צרפת ובריטניה, מצאה עצמה ישראל בסופו ניצבת בפני אולטימטום סובייטי. הסובייטים שיגרו ב 5 בנובמבר שלוש איגרות: ללונדון, לפריס ולתל אביב. כאשר האיגרת לישראל הייתה הגסה ביותר, ובתוכנה היא העמידה בסימן שאלה את עצם קיומה של ישראל כמדינה. אולטימטום זה הביא את האמריקנים להתערבות גדולה ומשמעותית יותר באירועים.
גם בזמן מלחמת יום הכיפורים, או נכון יותר לקראת סופה, התחולל לעיני העולם המופתע מבחן כוח בין שתי מעצמות העל ברית המועצות וארצות הברית (להלן: ברה"מ וארה"ב). לזמן קצר כאילו ועמד גורל האנושות כולה בסכנה בגלל המלחמה, שהתחוללה זה השבוע השלישי, בין ישראל ומדינות ערב.
נראה כי בשני המקרים ביקשה ברה"מ לגרור ולהביא את ארה"ב להתערבות גדולה יותר בסכסוך, ובכך להביא לסיומו. הן האולטימטום ב 1956 והן הזזת הכוחות ב 1973 היו מעין "הפגנת שרירים" סובייטית כלפי האמריקאים.
עבודה זו תסקור את התנהגות שתי המעצמות, ברה"מ וארה"ב, במהלך הסכסוכים לעיל. השאלה המרכזית שתבחן היא האם מדובר במעשי הונאה פוליטיים מצד הסובייטים או שאכן הייתה כוונה אמיתית מאחורי הדברים. העבודה תבחן את הדומה והשונה בהתערבות המעצמות בשני המקרים, וכן את תגובתה של ישראל למעורבות. בעבודה זו לא יפורטו מהלכי המלחמות, ולא מצב היחסים והמתיחות שבין ישראל לשכנותיה, אשר היו הסיבות לפריצתן של המלחמות. בנוסף, מפאת קוצר היריעה, לא יורחב נושא האינטרסים של כל אחת מהמעצמות באזור ומדוע תמיכתן הייתה לצד זו או אחר. מבצע קדש- רקע והשתלשלות "בשבוע שעבר חתמנו על הסכם מסחרי עם צ'כוסלובקיה, שלפיו תספק לנו מדינה זו נשק תמורת כותנה ואורז … בדרך זו מגשימה מצרים את שאיפת ההפיכה המצרית להקים צבא לאומי חזק", כך מסר גמאל עבד אלנאצר, שליט מצרים, בנאום שנשא ב  27 בספטמבר 1955.
להצהרה זו של נאצר, אודות –