סמינריון בנושא עבירות צווארון לבן –

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7809
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תקציר חדשות לבקרים מתפרסמות בכלי התקשורת ידיעות אודות "שערוריות של שחיתות", שעניינן חשדות בגין ביצוע עבירות צווארון לבן ועבירות כלכליות. חלק ניכר מהכתבות עוסק בבעלי תפקידים בכירים בתאגידים כלכליים גדולים או בשירות המדינה, החשודים בביצוע עבירות הונאה ומרמה לסוגיהן השונים, בסכומי כסף גדולים. שחיתות, בעיקר בקרב הגופים השלטוניים, אך גם בקרב התאגידים השולטים בכלכלתה של מדינה, מהווה כר נרחב להתפתחות תהליכים כלכליים וחברתיים שליליים, ואף עלולה להוות איום על השלטון המדיני עצמו.
השימוש שאנו עושים מידי יום בדין הפלילי במקרים בהם אדם מבצע עבירה כמו אונס, שוד, גניבה וכו', הוא אותו שימוש שאנו עושים בדין זה כאשר מישהו מבצע מעשה או מחדל כלכלי.
אנו גם יודעים שלא מדובר באותה אוכלוסיה אשר מבצעת את שני סוגי העבירות הנ"ל. בעוד שמבצעי העבירות מהקבוצה הראשונה הם עבריינים במהותם, הרי שהנמנים על הקבוצה השנייה, יכולים להיות גם אנשים הגונים בדרך כלל. החוק הכללי המוחל על כל המקרים, הוא הדין הפלילי. דין זה דן ומתייחס לכל הפעולות האסורות והמחדליות באותו אופן ובאותה דרך ונותן לנו את אותם כלים להתמודד עם כל המקרים.
            השאלה המרכזית שעולה היא, מה ההבדל בין שני סוגי העבירות (עבירות רחוב ועבירות צווארון לבן)? בעבודה זו אנסה לתת תשובות לשאלה זו, תוך כדי אפיון עבירות הצווארון הלבן.
במטרה להבין את המינוח, אנו צריכים להגדיר למה המונח צווארון לבן מכוון ומה הוא כולל. הגדרת המינוח עבירות צווארון לבן אינה משימה קלה מפני שהיום אין הגדרה מוסכמת ומקובלת לגבי מונח זה. מבלי הגדרה מוסכמת, אנו עדים לשימוש יומיומי שנעשה במונח "צווארון לבן" בשימושים ובהקשרים שונים.
הסוציולוג אדווין סתרלנד היה הראשון שהגדיר את עבירות הצווארון הלבן כעבירות של אנשים ממעמד גבוה תוך כדי עיסוקם ובעלות רווח אישי, ע"פ מעמד האנשים ולא על פי מעשיהם.
מטרתה של עבודה זו היא לתאר ייחודיותה של התופעה ובייחודיות של הלחימה בשחיתות ציבורית ושל החקירה בעבירות הכלכליות ובעבירות הצווארון הלבן.
בפרק הראשון, אעמוד על ההגדרות המגוונות של עבירות צווארון לבן. בחלק השני אתאר אפיונים ייחודיים של עבירת הצווארון הלבן, וכן של אלו המבצעים אותה. ולבסוף, אתאר כיצד המשטרה מתמודדת עם עבירות הצווארון הלבן וכן כיצד מתייחסים אליה השופטים. הדיון מתמקד בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן, המבוצעות על ידי עבריינים בכירים, בעלי מעמד והשפעה, המאפשרים להם לבצע עבירות כאלה.
תוכן עניינים
מבוא
עמ' 3
פרק א': מהן עבירות צווארון לבן – עמ' 4
פרק ב':
התנהגויות אופייניות לעבריינות הצווארון הלבן – עמ' 9
פרק ג':
התמודדות המשטרה עם עבירות הצווארון הלבן עמ' 14
סיכום עמ' 20 מקורות – עמ' 21