השפעת גובה שכר הלימוד על רמת האי שיוויון הכלכלי בקר תושבי ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9575
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

לבעיית העוני והאי-שוויון הכלכלי במשק קיימות השלכות חברתיות, פוליטיות וכלכליות על האוכלוסייה כולה, וניתן לראות ניסיונות ברחבי העולם לצמצם את העוני ולמזער את האי שיוון בדרכים ובאופנים שונים כגון: מס הכנסה שלילי, הנהגת פנסיה תעסוקתית חובה, עליית שכר המינימום, הנחות במיסים ובתשלומי הארנונה ועוד שחוקרים שונים תומכים וחוקרים אחרים מתנגדים לכך.
לעומת זאת קיימת הסכמה מלאה אצל כל החוקרים שההשכלה היא פיתרון ששווה לקחת ברצינות יתרה ולהשקיע מאמצים רבים בכדי לחנך את האוכלוסייה לרכוש השכלה, הודות שלהשכלה תרומה לפרט ולמשק.
במיוחד לאור העובדה שבשני העשורים האחרונים חלה ירידה בביקוש לעובדים לא מיומנים, בין היתר כתוצאה מחשיפת המשק ליבוא, צמיחה מוטת טכנולוגיה עילית והתרת כניסה המונית של עובדים זרים. תהליכים אלו הנובעים בחלקם מהשתלבות המשק המקומי בכלכלה העולמית, הפחיתו את כושר ההשתכרות של האוכלוסיות החלשות ופגעו בביטחונן התעסוקתי, העמיקו את העוני והרחיבו את הפערים בהכנסות.
בעבודתי אנסה בראש ובראשונה לבדוק האם אכן לאנשים משכילים יש שכר גבוה יותר? והאם באמת סיכויים להשתלבות במעגל העבודה גבוה יותר מאנשים מעוטי השכלה בעלי מאפיינים דומים? ההסתברות להיות עני נובעת במרבית המקרים מחוסר התאמה של הפרט לשוק העבודה מה שמקטין את סיכויו להשתלב בו ולהגיע לרמות שכר גבוהות יותר, פירושו של דבר אנסה לבדוק האם ההשכלה מסוגלת לפתור את בעיית העוני ולחלץ אנשים מתוכה?
בנוסף אבדוק האם לשיעורים גבוהים של בעלי השכלה גבוהה יש השפעה כלשהיא על רמת התוצר במשק דהיינו על רמת החיים של האוכלוסייה כולה?
לבסוף אנסה לבדוק בעבודתי כיצד גובה שכר הלימוד עלול לגרוע מהסיכוי של האנשים לרכוש השכלה? והאם גובה שכר הלימוד מפלה לרעה את העניים?
ומשאיר אותם מחוץ למעגל העבודה? ובכך מעצים את האי שיוון לדורות.
שאלת המחקר: האם גובה שכר הלימוד עלול להרחיב את רמת האי-שיוון?
השערת המחקר: עפ"י עניות דעתי ההשכלה אכן תורמת לצמיחה הכלכלית ולרמת חיים נאותה יותר של האוכלוסייה ברמת המאקרו ומגדילה את השכר והסיכוי להשתייך במעגל העבודה ברמת המיקרו. אולם גובה שכר הלימוד משפיע לרעה על סיכויו של האדם העני לבחור בהשכלה ולפיכך  מקטינה את התאמתו וכושר השתייכותו לשוק העבודה ובנוסף מקטינה את סיכויו להגיע לרמות שכר גבוהות יותר והתוצאה הסופית היא שסיכויו להימצא מתחת לקו העוני גדל באופן ניכר.
לעומתו האדם העשיר כן יבחר ללמוד כיוון שגובה שכר הלימוד לא מהווה מבחינתו מכשול ולפיכך מגדיל את סיכוייו להשתלב בשוק העבודה ואת יכולתו להשתכר ברמות שכר גבוהות יותר ועבורו זה סיכוי גדול מאוד להימצא מעל לקו העוני, וחוזר חלילה. כתוצאה מכך גובה שכר הלימוד משאיר ואף מחריף את האי שיוון לדורות ראשי פרקים מבוא מבוא –3
פרק 1: חשיבות ההשכלה- סקירת ספרות 4-7
פרק 2: בעיית העוני והאי שיוון –..
8-11
פרק 3: השכלה הגבוהה בישראל –12-14
פרק 4: ניתוח סטטיסטי-הקשר בין רמת ההשכלה לבין הסיכוי להימצא מתחת לקו העוני…15-18
פרק 5: גובה שכר הלימוד -19-22
פרק 6: ניתוח  סטטיסטי-האם גובה שכר הלימוד משפיע על רמת האי-שיוון -…23-26
סיכום 27-28
ביבליוגרפיה -..29-30 נספחים 31-34