הצעת מחקר תואר ראשון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3602
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

מבוא
תיאור התופעה הנחקרת:
עבודה זו עוסקת בקשר שבין רמת שביעות רצון עובדים לבין מחויבות ארגונית בקרב  עובדי חברת "מסע ומתן" .
הצגת הארגון:
חברת "מסע ומתן" הנה חברת נסיעות הממוקמת בהרצליה היא עוסקת בתחום התיירות, תחום זה תחרותי ואגרסיבי.
מסע ומתן היא חברת בת בבעלות תאגיד ידוע, החברה נרכשה לפני כשנתיים. ענף התיירות סובל ממשבר גדול מאז אירועי ה- 11 בספטמבר הן בארץ והן בעולם כולו. לכן נשקלת האפשרות להתמקד בעיקר בתיירות פנים על חשבון הגבלת פעילות תיירות החוץ   החברה סובלת כיום מבעיות עיקריות של תחלופת כוח אדם,קושי בגיוס כוח אדם מיומן,עובדים ותיקים שאינם והעדר תודעת שרות בקרב העובדים, כמו כן קיימת בעיה של שיתוף פעולה מצד העובדים הותיקים והתנגדות מצידם למחשוב החברה.
בעיה בארגון:
הבעיות העיקריות העומדות בפני הארגון הן :
תחלופה גבוהה של כוח אדם, קושי בגיוס עובדים מקצועיים, העדר תודעת שרות בקרב העובדים, עזיבת מספר עובדים בעלי תפקידי מפתח ואווירת הנטישה, חוסר רצון של העובדים לשתף פעולה עם אנשי המחשבים לטובת מחשוב הפעילות בחברה. בנוסף לכך המשבר הפוקד את ענף התיירות שהוא גורם בעייתי בציר ההכנסות    מטרות המחקר מטרה אקדמית:
מטרת מחקר זה הוא ללמוד ולתאר את מאפייני המשתנים : שביעות רצון בעבודה.ומחויבות ארגונית בעזרת מחקר זה ניתן יהיה לקבוע האם יש קשר בין משתנים אלו ומהו כיוון הקשר בין המשתנים.
שאלת המחקר:
האם קיים קשר בין רמת שביעות רצון העובדים לבין רמת מחויבות ארגונית בקרב עובדי חברת מסע ומתן?
התרומה לתחום: מחקר זה עוסק בנושא שנחקר רבות לכן אין תרומה בחידוש  ידע כפי שיש למחקרים בנושאים שטרם נחקרו , יחד עם זאת למחקר זה תרומה הבאה לידי ביטוי בעשרת ידע קיים ובבדיקת עדכניות לאור שינויים טכנולוגיים.
מטרה יישומית:
מידת העניין והמחקר המוקדשים בשנים האחרונות לנושא שביעות רצון , ומחויבות ארגונית  היא רבה מאוד. ההתעניינות היא טבעית וניתנת להבנה המשאב האנושי הינו הגורם הישיר להצלחת הארגון, ולכן על הארגון להיות מודע לנושא שביעות רצון בקרב עובדיו ולמחויבות הארגונית של עובדיו. במידה וישנה בעיה על הארגון לעשות את המקסימום על מנת לפתור בעיה זו , אם ימצא קשר הדוק בין המשתנים השונים אשר משפיע על מחויבות העובדים לארגון, יועברו תוצאות המחקר  למנהל הרשת ויינתנו המלצות יישומיות לשימור העובדים בארגון כגון: ישיבות עובדים חודשיות, גיבוש חברתי ויצירת אווירת משפחה, הצבת מטרות ויעדים לעובדים על מנת ליצור אתגרים ותחרות בונה בקרב העובדים,  ביצוע benchmarking  על בסיס הצלחות מארגונים וחברות מהתחום או מתחומים אחרים, פיתוח עובדים על ידי הכשרות והדרכות מקצועיות בתחום הניהול השרות ובתחום המקצועי על מנת ליצור צמיחה מתוך הארגון ובכך להביא לשביעות רצון ומחויבות ארגונית  סקירת ספרות שביעות רצון בעבודה:
 ורדי ונאור (1998), טוענים כי שביעות רצון בעבודה הנה תחושה טובה או תגובה רגשית חיובית שחווה  העובד בעקבות התנסויותיו בעבודה או לאור תוצאות העבודה, כשהיא מספקת את ציפיותיו  של העובד מבחינת מילוי צרכיו וערכ Farmet (2002), מגדיר את שביעות הרצון בעבודה, כמכלול תחושותיו של הפרט בעבודה מהתגמולים אותם הוא מקבל כגמול על עבודתו.  לעומתו, בר חיים, (1988), מגדיר בספרו שביעות רצון כ"מדד רגיש למידת הסתגלותו של הפרט לעבודתו ולסביבתו".
ביטוי נוסף להגדרה ניתן  ע"י Kendall & Hulin Smith (2002), אשר מגדירים שביעות רצון  כתגובה אפקטיבית כוללת או תגובה מצבית למצבים מיוחדים של סביבת העבודה כגון מדיניות הארגון, סגנון הניהול, השכר, הקידום והתפקיד.
Gallatt (2002), דן בתיאוריה של מאסלו Maslow (1954) אשר ניסח תורה פסיכואנליטית שמתארת דינאמיקה של צרכים והתנהגויות, ורק מאוחר יותר אומצה תורה זו לעולם העבודה. תיאוריה זו מניחה קיומם של צרכים אנושיים אוניברסליים הטבועים בכל אדם ואדם. מאסלו סיווג את הצרכים לחמש קבוצות המדורגות בסולם מהנמוך לגבוה:
1.      צרכים פיסיים (רעב, צמא, שינה, מין);
2 .       בטחון (בטחון פיסי הגנה, כלכלי, ויציבות);
3 .       שייכות חברתית (חברות וקשר עם אנשים, הזדהות, קבלת ומתן עזרה);
4 .       כבוד והערכה (הערכה של הזולת, הכרה,יוקרה ומוניטין,); 5.      הגשמה עצמית (צורך בביטוי אישי, פיתוח עצמי ומימוש היכולת האישית, פיתוח מיומנויות וכישורים).
לכן, שביעות רצון הוא משתנה רב ממדי. עובד יכול להיות שבע רצון מתחום מסוים בעבודתו, ולגלות חוסר שביעות רצון מתחומים או היבטים אחרים תוכן עניינים

1 מבוא
3
    תיאור התופעה הנחקרת     הצגת הארגון     בעיה בארגון     מטרות המחקר
2 סקירת ספרות 5
    שביעות רצון בעבודה     שיתוף עובדים בקבלת ההחלטות     מחויבות ארגונית     קשרים בין משתנים
3 הגדרות משתנים והשערות מחקר 9
    הגדרות המשתנים     השערות מחקר
4 המתודולוגיה של המחקר
1 0     אוכלוסיית המחקר     המדגם     שיטת דגימה 5
מערך המחקר
1 0     הליך המחקר
6 כלי המחקר
1 1
    שיטה אלטרנטיבית 7
עיבוד הנתונים
1 4
8 מגבלות המחקר
1 4
9
ביבליוגרפיה
1 5
1 0 נספחים
1 7
    שאלונים העבודה בפונט 14