אובדנות בקרב בני נוער

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7752
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

מבוא
תקופת גיל ההתבגרות היא תקופה מרגשת ואינטנסיבית, אולם טמונים בה גם קשיים רגשיים והתפתחותיים רבים. תהליכי גיבוש הזהות, הצורך במציאת מסלול מקצועי, התעוררות הדחף המיני ותובענותו, הצורך בשכלול עצמי ומושלמות נוכח המגבלות הטבעיות, הצורך העז באינטימיות ותחילת הפרידה הרגשית מן המשפחה, קשיים בבית הספר – כל אלה ועוד בעיות אחרות כרוכים בחרדות עזות, בקונפליקטים, בבלבול ובסבל.
מתבגרים עשויים להתמודד עם קשיי ההתבגרות בדרכים שונות: תוקפנות, מרד, התכנסות בעצמם, התרחקות פיסית מהקושי (למשל, בריחה מהבית), ביטוי הקושי בדרך של סימפטום פסיכוסומטי או – במקרים קיצוניים – בניסיון התאבדות/התאבדות.
שיעור ההתאבדות בגיל  ההתבגרות אינו גבוה משיעור ההתאבדות בכל גיל אחר, אולם, מחשבות התאבדות, ניסיונות התאבדות והתנהגות של נטילת סיכון שכיחים בגיל זה יותר מבכל גיל אחר (תקוה ומי עמי, 2005).
התאבדות היא כיום גורם המוות השני בשכיחותו בקרב בני נוער בעולם המערבי  (הגורם הראשון הוא תאונות דרכים). ההערכה היא שמספר ניסיונות ההתאבדות גדול פי 100-200 ממספר ההתאבדויות.
מן הספרות המקצועית עולה כי הסיבות שתוארו לעיל אינם בהכרח סיבות להתאבדות, וכי ישנם  גורמי סיכון שונים העלולים לסייע להוציא את הדחף ההתאבדותי מן הכח אל הפועל. גורמים אלו כוללים, מפגש עם התאבדות דרך חשיפה תקשורתית, זמינות כלי נשק, נורמות המעודדות התאבדות, תחושות שליליות כלפי הגוף, הפרה של איזונים ביולוגיים, מחלות נפש, חוויות היוצרות כאב עמוק, תהליכים משפחתיים הרסניים וכדומה. צירוף של גורמים כאלה על רקע התנאים הרגשיים המיוחדים לגיל ההתבגרות עלולים להביא להחלטה להתאבדות או להתפרצות ספונטנית של הרס עצמי. הערנות לתופעת ההתאבדות בישראל בשני העשורים האחרונים רבה מבעבר. בעבר הייתה אובדנות בגדר טאבו, ואילו כיום מדובר בה בציבור, בקהילה ובעיתונות הכללית וכמו כן, הוקמו ארגונים וגופים ציבוריים שדנים בה ומנסים למנוע את התופעה.
בחיבור זה  נעסוק בהיבטים שונים הקשורים בנושא:
הפרק הראשון יעסוק בפירוט האפידמיולוגיה של התאבדויות במדינות העולם ובישראל.
הפרק השני יתאר את גורמי הסיכון להתאבדות:
היבטים פסיכודינמיים, מאפיינים פסיכולוגיים, גורמים משפחתיים, גורמים סביבתיים וגורמי סיכון נוספים.
הפרק האחרון יעסוק במניעה וטיפול.
תוכן עניינים
מבוא 3
אפידמיולוגיה של התאבדות –…4
אפידמיולוגיה של התאבדות בישראל 6
גורמי סיכון -.8
                        היבטים פסיכודינמיים                         הפרעות פסיכיאטריות                         מאפיינים פסיכולוגיים/תכונות אישיות                         גורמים משפחתיים                         גורמים סביבתיים                         גורמי סיכון נוספים מניעה וטיפול .20 סיכום –.24