העבודה פורסת לפנינו את תיאורי עקדת יצחק בתולדת האומנות . כיצד תוארה העקדת בדתות השונות והשפעת תיאורים אלו על העקדה באומנות הישראלית.

תקציר העבודה

מבוא
ספר בראשית מגולל בפנינו את קורות אברהם אבינו. אחד האחרונים במכלול סיפורי אברהם מתייחס לעקדת יצחק. עם סיום פרשת העקדה מבטיח האל לאברהם את קיומו הנצחי של עם ישראל. הסיפור נושא מסרים אנושיים מן החשובים במחשבה התיאולוגית היהודית ובמורשת האדם ותרבותו בכלל. לכאורה מתמקד הסיפור בהעמדת אברהם בניסיון הקשה מכל: הקרבת בנו יחידו, שנולד לו באחרית ימיו, כדי להוכיח את דבקותו ואמונתו השלמה והבלתי מתפשרת בבוראו. העמדת האדם בניסיון הוא מעמודי התווך של השקפת העולם הדתית, וסיפור העקדה הוא משיאיה של הסיפורת המקראית, והיא רוויה במתח רגשי רב עוצמה. ברקעו של הסיפור מצויים שני יסודות מוסריים חשובים: פסילת קורבן האדם, שהיה נפוץ בשחר הציוויליזציה, כהוכחה למסירת היקר מכל לאל, והחלפתו בקורבן בהמה, על פי צו אלוהי. לעניין זה קשורה גם ההלכה בפדיון בכורות. אין אדם יכול להקריב את חיי בנו, שכן אין הוא עוד קניינו, מאז שהופחתה רוח חיים בילד, אין בידו הסמכות לקטוע את פתיל חייו. מסר אחרון זה הוא הבסיס העיקרי לדיון התרבותי פילוסופי בעניין המתת חסד והפסקת תהליך ההיריון.
לכן זה תמוה שפרשת העקדה זכתה להארה באומנות היהודית לצורותיה כמו גם באומנות האוניברסאלית, וניתן לכך ביטוי במאות ציורים ויצירות אמנות אחרות. מוטיב האייל העקוד רווח גם באומנות הנוצרית, כסמל לעקדת ישו ומסירותו לצליבה. הנוצרים ראו בסיפורו של ישו מעשה נשגב לעומת יצחק ואברהם, שהאחרונים עמדו רק בניסיון ואילו הביצוע לא נתקיים, ואילו ישו נעקד וחייו הוקרבו על מזבח האנושות. לפיכך נמצא תיאורים לרוב של העקדה באומנות הנוצרית. אמנים רבים התמודדו עם תיאור סיפור העקדה, היו שתיארו את יציאתם לדרך של האב ושל בנו ופרידתם משרה. היו שבחרו לתאר את הרגע שבו נפרדים אברהם ויצחק מן הנערים המלווים, והם ממשיכים ללכת לקראת גורלם. סצנה שקסמה לציירים אחדים היתה הרגע שבו תוהה יצחק בקול:"הנה האש והעצים ואיה השה לעולה?". אולם לטיפול המקיף ביותר זכתה, ללא ספק, סצנת העקדה עצמה, שבה מניף אברהם את המאכלת לעבר צוואר בנו, ולפתע מופיע מלאך משמיים. זהו כמובן הרגע הדרמטי ביותר בסיפור המקראי, שבעקבותיו מתחוור לאברהם כי הוא הועמד במבחן, וכי חיי בנו ניצלו. ההצגה המקובלת של נושא העקדה היתה  זו, שבה מחזיק אברהם מאכלת ביש אחת, וידו השנייה מכסה לעיתים על עיניו של יצחק, המתואר כורע או שוכב על מזבח העשוי עצים או אבנים ועצים. בדרך כלל נראה בשמים מלאך שתפקידו לסכל את מעשהו של אברהם, אולם לעתים יופיע המלאך בצורה מרומזת או סמלית בלבד. אמנים רבים כללו בתמונה גם את האייל שהובא כדי להחליף את יצחק על המזבח, ולעיתים נראים ממרחק, ברקע, שני הנערים הממתינים עם חמורם למרגלות ההר. לעיתים יחליף שה את האייל.
תוכן עניינים
עקדת יצחק – ספר בראשית פרק כב'
2 מבוא
7
פרק א' – מקורות יהודיים.
6
  בית הכנסת דורא אירופוס.
6
  בית הכנסת בית אלפא.
7
  בית הכנסת ציפורי.
8
  כתבי יד יהודיים.
9
פרק ב' – מקורות נוצריים.
11
  ציורי הקטקומבות.
11
  פסיפס סאן ויטלה, רוונה.
12
  כתבי יד.
12
  בית הטבילה פירנצה.
13
  עקדת יצחק מאנטנייה.
14
  עקדת יצחק רמברנדט.
15
  עקדת יצחק קאראבאגיו.
15
פרק ג' – מקורות מוסלמים.
16
פרק ד – עקדת יצחק באומנות הישראלית.
17
  אבל פן.
19
  מרדכי ארדון.
20   שרגא וייל.
21
  נפתלי בזם.
22
סיכום
2 3
ביבליוגרפיה
2 4