הסוללות מכילות חומרים מסוכנים בעיקר מתכות כבדות המסוכנות לציבור ולסביבה. האשפה בארץ עשירה בחומרים אורגניים, וירקות ומתאפיינת בחומציות גבוהה. חומציות זו גורמת לפעילות כימית של פירוק מעטפת הסוללה. התפרקות מעטפת זו גורמת לשחרור החומרים הרעילים מתוך הסול

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8632
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

עם ההתפתחות הטכנולוגית, הפך השימוש במכשירים חשמליים לנפוץ ולמובן מאליו.
מזעור מכשירים אלו מקל את ניידותם ומאפשר להפעילם באמצעות סוללות ולהשתמש בהם ללא חיבור לרשת החשמל. כיום אנו יכולים להשתמש במחשב תוך כדי נסיעה ברכבת למשל, או להאזין למוזיקה באוטובוס ולדבר בטלפון הנייד מכל מקום כמעט. זה נוח, זה נגיש ושווה לכל נפש. כל אחד מאיתנו משתמש בתשע סוללות בממצע שנה. במדינת ישראל מעל 6.5 מיליון תושבים. מכאן עולה, כי כולנו יחד צורכים כ- 60 מיליון סוללות בשנה. מספר זה אינו כולל סוללות המשמשות בתעשייה ובצבא. הרשות המקומית אחראית על איסוף וריכוזן בנקודה אחת ברשות או ביחידה הסביבתית, ממנה  מועברות הסוללות ע"י חברה מטעם המשרד לאיכות הסביבה למיון ולהטמנה באתר לסילוק פסולת רעילה ברמת חובב.  האשפה בארץ עשירה בחומרים אורגנים, כמו פירות וירקות ומתאפיינת בחומציות גבוהה. חומציות זו גורמת לפעילות כימית של פירוק מעטפת הסוללה. תהליך המתחיל להתרחש כבר במיכל האשפה השכונתי.  במקרים רבים, מעטפת הסוללה נשברת במהלך הובלת האשפה. התפרקות מעטפת זו גורמת לשחרור החומרים הרעילים מתוך הסוללה, ואלה נשטפים עם הגשמים אל האדמה ועלולים לחלחל אל מי התהום.
מכאן, שהסוללות בהתפרקותן, מהוות פוטנציאל לזיהום חמור בתהליך שחרור המתכות הכבדות והרעילות המרכיבות אותן ישירות למי התהום. הסוללות מכילות חומרים מסוכנים, בעיקר מתכות כבדות: כגון כספית, עופרת, נחושת, אבץ, קדמיום, מנגן, ניקל, ליתיום ועוד.
בעבודה זו ברצוני לבדוק האם חינוך ויצירת מודעות לגבי הסוללות והסכנות הטמונות בהן משפיע על אופי פעילותם של אנשים בזריקת סוללות משומשות לפחי איסוף. בעקבות עבודתי בחנות "קרביץ" בסניף נצרת עילית,נחשפתי לחוסר מודעות מצד הלקוחות בנושא הנחקר. אנשים רבים מביאים עימם את הסוללות המשומשות והגמורות כשהם באים לקנות סוללות חדשות ובדרך כלל הם מבקשים מהמוכר לזרוק את הישנות לפח, חוסר מודעותם לסכנות שבנושא צרם לי, והחלטתי להתקין בחנות מיכל איסוף לסוללות משומשות שאותו אני מרוקנת למיכל שנמצא בחנות אחרת בקניון. בפרק הראשון בעבודה אציג את הספרות העוסקת בסוללות ובסכנות.
בפרק השני אציג את המחקר, את שיטת המחקר בה בחרתי על מנת לקבל את המידע הדרוש לי לענות על שאלת החקר שלי ואת הכלים בהם השתמשתי. בפרק השלישי אציג את הממצאים ואתייחס לשאלות המחקר.
בפרק הרביעי אדון בשאלות המחקר שלי לאור הרקע התיאורטי והממצאים שמצאתי.
תוכן עניינים:

1 . מבוא:. 5
2 . סקירת ספרות:. 6
2 .1.
סוללה:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
2.2.
סוגי סוללות ביתיות:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
2.2.1 סוללות בלתי נטענות :. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
2.2.2 סוללות נטענות:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
2.3
הסכנות הטמונות בסוללות:.
2 .3.1 קדמיום: -..
2.3.2 כספית: -…
2.3.3 עופרת: -…
2.3.4 ניקל: –..
2.3.5 אבץ: –..
2.3.6 נחושת: -…
2.3.7 מנגן: –.
2.3.8 ליתיום: -..
2.4 תקנים ואכיפה: ..
2.5 איסוף סוללות: ..
2.6 האתר ברמת חובב: –…
2.7 תו תקן "סוללות ירוקות": –
2.8 מחזור סוללות: ..
2.9 פתרונות שונים:
3. מתודולוגיה:. 15
3 .1
נושא המחקר:. 15
3 .1.1  שאלות המחקר:. 15
3 .2
שיטות המחקר:. 15
3 .2.1 מחקר כמותי:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
3.2.2 מחקר איכותי:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
3.3
כלי המחקר. 15
3 .3.1 תצפיות:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
3.3.2 ראיון:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
3.3.3 שאלונים:. 15
3 .3.4 שאלות המחקר והכלים לאיסוף הנתונים:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
3.4
הטיול השנתי של שכבת י' בבית ספר חוף הכרמל:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
3.4.1 מסלול הטיול:. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
3.4.2 אוכלוסיית המחקר:. 16
3 .5
עיבוד נתונים:. 16
4 . ממצאים:. 17
5. דיון:………………. 31
6 .
מסקנות: ..
7. סיכום:. 31
8 . ביבליוגרפיה:. 31
9. נספחים:.