אחריות נושא משרה בעבירות של איכות הסביבה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 19052
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

אחריות נושא משרה בעבירות סביבתיות          מרץ 2007
תוכן עניינים
עמ' ·         תקציר -.4.
·         מבוא –5-6.
·         אישיות החברה –7-11.
·         התפתחות התורה האורגנית -..12-27.
·         השוואה בינלאומית …28-29.
·         סוגיות העולות מאחריותם הפלילית של התאגידים -30-31.
·         אחריות תאגידים מול אחריות נושאי משרה 32-34.
·         אם יש טעם והצדקה בהטלת אחריות פלילית על תאגיד –…35-48.
·         מתי יש להטיל אחריות פלילית ומתי להסתפק באחריות אזרחית או מנהלית.49-50.
·         השפעתם של חוקי היסוד –.51-53.
·         ביטוח, שיפוי, פטור והגנות לנושאי המשרה .54-57.
·         סיכום -…58.
·         ביבליוגרפיה 59.
תקציר במדינת ישראל קיימים מספר חוקים אשר מאפשרים לתבוע ולהעמיד לדין את האדם אשר גרם או נחשד בגרימתו של מפגע סביבתי ובנוסף, ניתן להעמיד לדין את התאגיד אשר במסגרתו ולמענו פעל אותו אדם כמו כן קיימת אפשרות להעמיד לדין את נושאי המשרה באותו התאגיד.
מטרתה העיקרית של עבודה זו הינה לדון ולנתח את אחריותם של נושאי המשרה בתאגיד. על מנת להבהיר ולהבין את המצב המשפטי הקיים במדינת ישראל, נעלה מספר סוגיות הן בפן התיאורטי והן בפן המעשי.
 מפורטות להלן רק חלק מאותן הסוגיות אשר יועלו במסגרת העבודה: האם קיימת הצדקה משפטית או מוסרית להטיל אחריות פלילית על נושא המשרה בתאגיד אשר ייתכן ואישיות משפטית זו לא ביצעה כל פעולה באופן אישי ובעיקר כאשר לנושא המשרה קיימים קשיים ומגבלות לפקח על אותה פעולה אשר אסורה על פי הדין.
האם קיים הבדל בין נושא משרה בתאגיד על פי חוקי הסביבה השונים לבין נושא משרה על פי חוקים אחרים, כגון, חוק החברות. האם קיים הבדל באותה אחריות המוטלת על נושאי המשרה על פי החוקים הסביבתיים והחוקים הלא סביבתיים, בנוסף נבחן האם מידת ומשקל הענישה זהה בשני התחומים.
מהם הקריטריונים שמגדירים אדם כנושא משרה בתאגיד לצורך החוקים הסביבתיים ומהם הקריטריונים אשר מגדירים אדם כנושא משרה בתאגיד לצורך חוקים שאינם סביבתיים. האם הקריטריונים זהים?
מהם האמצעים אשר בעזרתם ניתן לפטור נושאי משרה בתאגיד מאחריות פלילית, אחריות העומדת להם מכוח אותם חוקים סביבתיים ומכוח חוקים שאינם סביבתיים.
האם במדינת ישראל אחריותם של נושאי המשרה מיושמת הלכה למעשה, כמו כן, האם קיים הבדל באכיפתם של אותם חוקים סביבתיים המטילים אחריות על נושא משרה בתאגיד בדין הישראלי לעומת חוקים סביבתיים המטילים אחריות שכזו בדין הזר.
האם יש להמשיך במתכונת הקיימת כיום בחוק הישראלי ולהטיל אחריות פלילית על נושא משרה בתאגיד או שמא יש לשנות את המצב המשפטי הקיים ולפנות להליכים וכלים מתחומי משפט אחרים.