אפרטהייד ומרד סווטו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2127
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

החוד למזרח התיכון ואפריקה אפרטהייד ומרד סווטו רקע, סיבות ותוצאות במסגרת הקורס: לבנים, הודים וצבעונים בדרום אפריקה תאריך: 19/7/2005
הקדמה ביוני 1976 החלו מהומות בעיירות השחורים, כאשר ראשיתן בעיירה סווטו ומוכרות לנו כ'מרד סווטו'.
מהומות אלה היוו נקודת מפנה בפעילות נגד האפרטהייד, לאחר כעשור של רגיעה יחסית במאבק השחורים נגד השלטון.
בעבודה זו אבחן את המשמעות של 'אפרטהייד', את הרקע בדרום אפריקה לפני פרוץ מרד סווטו, את הסיבות שהביאו להצתתו, את מהלכו ואת תוצאותיו.
אפרטהייד ומוצאו מקור המילה אפרטהייד הינו מהמילה Apartness או Separateness  בשפות הבורית וההולנדית, כלומר – הפרדה, הבדלה.
משמעות האפרטהייד היא הפרדת אנשים על בסיס גזעי מבחינה כלכלית, פוליטית, חינוכית, תרבותית וחברתית. הווה אומר אזורי מגורים נפרדים, חינוך נפרד, מקומות עבודה נפרדים, מקומות בילוי נפרדים, הפרדה פוליטית וכדומה.
מקורה של ההפרדה והאפליה הגזעית הינו בהתיישבות הלבנה ההולנדית בכף התקווה הטובה בשנת 1652 ובייסודה של כלכלה המבוססת על עבדים אסייתים ואפריקנים. כלומר, שורשי האפרטהייד נעוצים בשלטון הקולוניאלי הממושך, בכיבוש הטריטוריאלי של עמים אחרים ובשעבוד של שחורים. במהלך המאה ה-19
התחזקה התופעה, כאשר הלבנים האמינו שעליונותם הטכנולוגית והכיבושים האימפריאליים שלהם מעמידים אותם בראש הסולם האבולוציוני, ועפ"י פרמטר זה את השחורים, בתחתית אותו הסולם.
חשוב לציין, כי תפיסת העליונות קנתה לה אחיזה באזורים רבים בעולם, אך בדרום אפריקה היא התפתחה לאפליה שיטתית ולגיטימית, אשר עיצבה את החברה הדרום אפריקאית ואת יסודותיה הכלכליים, החברתיים והפוליטיים של המדינה כולה, ואשר משפיעה על אופי המדינה ותושביה גם במאה ה-21.
דרום אפריקה אוחדה בשנת 1910. מאותה שנה ואילך, התאפשרה והתקיימה אפליה גזעית על ידי חקיקה. עם עלייתה של מפלגת ה-NP הקיצונית לשלטון ב-1948, הוחמרו החוקים ונכפו בברוטאליות הן על האוכלוסייה הלבנה ובעיקר על האוכלוסייה השחורה.
החוקים שנקבעו על ידי ממשלות דרום אפריקה במהלך השנים נועדו להגביל את האפריקנים ולבסס את העליונות הלבנה.
חוקים מפלים על מנת להבין את התסיסה בקרב השחורים, יש להבין את אופי החוקים שנחקקו ונכפו עליהם. לצורך כך, אמנה כמה חוקים לדוגמא.
לפני 1948
ב-1913 נחקק חוק קרקעות הילידים (Natives Land Act) שהפריד את הבעלות על האדמות והגביל את הזכות לבעלות אפריקאית על אדמה רק בשטחים מוגדרים כ'שמורות ילידים' ששטחם …2.