קרימינולוגיה תורת הענישה העונשין סיכום החומר מחברת בחינה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6829

תקציר העבודה

תורת הענישה שיעור 1
קיימות 2 צורות של ענישה ענישה פורמאלית – ענישה ע"י אנשים בעלי סמכות להעניש – שופט , מפקד וכו… ( כל אחד בהתאם למסגרת בה הוא נמצא ).
ענישה לא פורמאלית – ענישה ע"י החברה – כל עונש אותו מטילה החברה , כגון יחס שלילי נידוי , חרם מעשיי לינץ . עונש זה יכול להתחיל מעונש קטן ביותר כמו אני לא מדבר איתך ולהסתיים בביצוע מעשיי לינץ.
סוג נוסף של ענישה הינו ענישה עצמית .
המקור לעונשים הינו הרצון או הצורך לגרום לאדם להתנהג בצורה מסויימת – נעשה ע"י פיקוח .
הענישה לכשעצמה נכללת תחת פיקוח .
ישנם 3 סוגים של פיקוח – פורמאלי , חברתי ואישי .
חלק גדול מההתנהגות שלנו מוכתב ע"י הפיקוח החברתי לדוגמא : הצורך של עבריין להסתיר פניו בעת צילום תקשורתי שכן צורת הענישה החברתית הינה הקשה והחזקה  ביותר , היא נובעת מהצורך של האדם להתאים עצמו לסביבה ולקבל את אישורה .
מחקר שנעשה באנגליה בדק תגובת בני נוער לשאלה : אם תקלע למצב בו תוכל לגנוב מקיוסק כל העולה על רוחך , מה תהיה הסיבה שלא תעשה זאת .
1.בושה מהחברה
2 .חשש שיסלקו אותי מביה"ס
3 . פחד מהעונש כמחצית מהנבדקים השיבו כי הבושה מהסביבה תהיה זו שתניע אותם מלבצע את הפשע כלומר ניתן להסיק ממחקר זה שהחשש מהחברה ותגובתם גדול בהרבה מהחשש מהעונש – כלומר הפיקוח החברתי מרתיע יותר מהפיקוח הפורמאלי. האדם מפתח דימוי עצמי בהתאם לסביבתו וליחס אותו הוא מקבל כלומר אני מי שאתם רואים  בי .
הפיקוח האישי נעשה כתוצאה מהפיקוח החברתי , ומכאן נובעת השאלה אם אדם לא מקבל את שדרים מהחברה האם יוכל לקבוע פיקוח עצמי ? אין תשובה חד משמעית אך בהחלט ייתכן כי התנהגותו ברוב המקרים תהיה מבולבלת לשני צידי המתרס .
פיקוח פורמאלי הינו החלש ביותר , לדוגמא עבירות תנועה , העונש קיים אך לא קיים פיקוח חברתי בנושא.
  [ תורת העונשין שיעור 2
בין ענישה פורמאלית לענישה חברתית יש אינטראקציה , ישנם הרבה מקרים בהם הענישה הפורמאלית גוררת אחריה ענישה חברתית .
ישנם מקרים בהם המשטרה עצרה חשוד והוא יצא חף מפשע אך החברה עדיין רואה בו את האשם ומוקיעה אותו על כך . מצב נוסף הוא מצב בו נעשית ענישה פורמאלית אך הציבור אינו מגנה את הנעשה והוא אינו רואה במעשה פשע אלא להיפך הוא מתנגד לענישה הפורמאלית שעשתה ותומך באדם שנענש .
בענישה החברתית יש הרבה מן הענישה העצמית , האדם רואה בעצמו את מה שהחברה רואה ( כמובן שדבר זה תלויה באדם ובחיזוקים שקיבל במהלך חייו ).
עונש פורמאלי – מוגדר , הזמן , המקום , העוצמה .
עונש בלתי פורמאלי – חסר כל גבולות והגדרות .
אפיוני העונש הפלילי א.      גורם סבל פיזי, נפשיאישי , חברתי ב.       מכוון – –